In een luchtdichte verpakking kan rijst ongelofelijk lang bewaard worden zonder dat het bederft. Er is in graftomben rijst gevonden van 2000 à 3000 jaar oud dat nog gewoon gekookt en gegeten kan worden.
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kunst zit hem in het luchtdicht en bacterievrij verpakken ; in de gemiddelde keukenkast wil dat net effe minder goed dan in de gemiddelde Egyptische graftombe :lol:
Maar je hebt gelijk hoor ; droge waren die nergens aan blootgesteld zijn, zijn in principe eindeloos houdbaar. Alleen zou ik zelf denk ik het risico niet meer nemen voor een handje rijst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed

Andere antwoorden (7)

Als de rijst HEEL goed afgesloten /opgeborgen / bewaard is geweest, voorgekookt (! - geen 'rauwe' rijst) en er zitten geen beestjes in : heel misschien. Gebruik echter vooral je neus ; je ruikt het meteen als rijst niet goed meer is.

Maar in dit geval zou ik het zekere voor het onzekere nemen denk ik ; het hoeft nog niet eens echt bedorven te zijn, maar de kans dat het ook nog lekker is is minimaal. En er kunnen heel vervelende, niet waarneembare schimmelsporen en insecteneitjes/larven in zitten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Let wel ; rijst IS al vrij lang houdbaar. Als die 5 jaar over datum is, is die misschien wel nog eens een jaar of twee ouder dan dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom rauwe rijst niet en voorgekookte rijst wel? Ik zou juist denken dat rauwe rijst langer houdbaar zou zijn dan voorgekookte, hoe komt het dat het andersom is?
Of interpreteer ik je verkeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorgekookte rijst is in elk geval één keer gekookt /gesteriliseerd. Dat verlengt de houdbaarheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen
Voorgekookte rijst is NIET steriel, hooguit gepasteuriseerd, en dat betekent dat eventuele sporen van sporenvormende micro-organismen het kookproces kunnen overleven (sterker nog: ze overleven het!) Juist droog, ongekookt rijst is langer houdbaar!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rauwe rijst bestaat niet hoor! Rauw vlees wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ohjajoh: wat bedoel je daar precies mee?
Als het er nog goed uitziet en nog goed ruikt, dan zou je het kunnen proberen.

onderstaande tekst vond ik online voor je:

"Zilvervliesrijst is sneller over de datum dan witte rijst. Aan de hand van de geur kun je ontdekken of de rijst nog goed is: ruikt het zuur of naar bedorven olie verplaats het product dan liever naar de vuilnisbak in plaats van in de pan."

http://www.weightwatchers.nl/util/art/index_art.aspx?tabnum=1&art_id=121098
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijst is ongeveer drie jaar houdbaar zonder verlies van kwaliteit. Daarna verliest het langzaam zijn geurigheid. Belangrijk is wel dat rijst droog bewaard wordt.

Ik zou het niet gokken, vooral als de smaak toch al verdwenen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat een houdbaarheidsdatum op. Ik zou het dan weg gooien. Maar ja sommige mensen zijn van mening dat je het nog kan eten of niet kan eten. Eigenlijk moet je het zelf weten. Maar er staat niet voor niets een houdbaarheidsdatum op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijst wordt machinaal gepeld,in de meeste gevallen het zilvervlies eraf geslepen en de korrel gepolijst en geglansd met speksteenpoeder en blanke stroop. Door deze laatste bewerking krijgt men een mooi glanzende korrel die tevens omgeven is door een beschermende laag. Doordat het zilvervlies, dat ranzig wordende oliën bevat, weggeslepen is, is fabrieksrijst veel langer houdbaar (jarenlang) dan zilvervliesrijst, doch minder voedzaam.
Je moet echter wel controleren of er geen beestjes inzitten (klander). Deze zijn eventueel te verwijderen door de rijst op een krant uit te spreiden en in de zon te leggen. (Dan moet die natuurlijk wel schijnen, wat in Nederland niet zo vaak voorkomt)

Toegevoegd na 6 minuten:
Maar de rijst is eetbaar, als het zich in goede staat bevindt, dat moet je zelf even beoordelen. Hoewel de kwaliteit en smaak minder is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ligt eraan of het beschimmeld is, maar ik zou toch even langs de supermarkt gaan om een nieuw pak te kopen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In tegenstelling tot wat door andere wordt beweerd, is voorgekookte rijst NIET steriel, hooguit gepasteuriseerd, en dat betekent dat eventuele sporen van sporenvormende micro-organismen het kookproces kunnen overleven (sterker nog: ze overleven het!), en dat kan op de lange termijn een veel groter probleem betekenen. Check maar even wat de eigenschappen zijn van bacteriën zoals Bacillus cereus of Clostridium botulinum, die juist vaak voorkomen in rijst.
Een andere effect van het voorkoken, is dat de mechanismen waarover een rijstkorrel beschikt om zichzelf te verdedigen tegen uitdroging, bederf, enz. worden uitgeschakeld door het kookproces, dus dan zal de rijst veel sneller slecht worden.

Juist droog, ongekookt rijst is langer houdbaar!!!!
Op een ander antwoord had een GV'er aangegeven dat rijst duizenden jaren goed kan blijven, en dat klopt ook.
Er zijn een paar factoren die bepalen of rijst na 10 dagen of na 10 jaar niet meer te gebruiken is:
- Zuurstof: als de rijst blootgesteld wordt aan zuurstof (en licht), dan gaan de vetten heel snel oxideren, en krijg je naast verlies van aroma, ranzigheid. De rijst is niet echt super-ongezond, maar heeft vooral een vieze geur en smaak. Dat kan je makkelijk waarnemen met je neus.
- Licht: zie boven.
- Temperatuur: hoe hoger de temperatuur, hoe groter de kans dat de chemische en microbiologische processen sneller verlopen.
- Beestjes: rijst bevat vaak eitjes van insecten. Als deze uitkomen, dan zie je deze rondlopen in het zakje. Totaal ongevaarlijk, maar erg vies!
- Vochtigheid: dat is met afstand het allerbelangrijkste factor. Als de rijst bewaard wordt in een iets vochtige omgeving, dan kunnen sporen van schimmels zich gaan ontwikkelen, en met een beetje pech, zijn het Aspergillus schimmels die aflatoxine kunnen produceren. Dat is een buitengewoon zwaar kankerverwekkende toxine die jaarlijks voor miljoenen schade zorgt bij de rijst producenten.
Als de vochtigheidsgraad nog hoger is, dan zullen bacteriën sneller groeien dan schimmels, en dan zal je rijst bederven. Dan gaat het enorm stinken en gisten, en is het buitengewoon vies, maar gek genoeg, waarschijnlijk minder ongezond dan met de schimmels.

Hoe kan je dan het beste rijst bewaren?
In een afgesloten stenen doos, in een piramide, midden in de Egyptische woestijn is waarschijnlijk het beste antwoord, en als tweede, in een vacuüm zakje, goed afgesloten, in een koele, donkere omgeving.