Wat is de binnenkant van bladerdeeg ?

Is dat het deel waar het plastic velletje overheen zit of juist de andere zijde ?

Toegevoegd na 13 uur:
Een hoop dubbele antwoorden zie ik, maar volgens mij is er wel degelijk een verschil, de ene kant is gladder dan de andere volgens mij...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
23.6K

Antwoorden (8)

Er is geen binnen- of buitenkant.
Het belangrijkste is dat je het plastic velletje niet meebakt.
AWM
14 jaar geleden
Je mag zelf kiezen!
Beide kanten zijn gelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beide zijden zijn gelijk dat plastic zit ertussen dat er geen 2 aan elkaar plakken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maakt niet uit, is gelijk welke kant je gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De binnenkant van bladerdeeg is die kant die niet aan de buitenkant zit;-)

Het maakt gewoon helemaal niets uit welke kant je als binnenkant wilt gaan gebruiken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De binnenkant zie je niet, wat je ziet is de buitenkant. Dus beide zijden zijn buitenkant. Wat ertussen zit, en dan niet aan een van de vier zijkanten (want die kun je zien), is de binnenkant.
Ter vergelijking: zie het als een ingedrukte kubus. Hierbij is de binnenkant van de kubus toch ook het gedeelte wat je niet ziet. In dit ingedrukte geval is er dus heel weinig van over, slechts een dun laagje, wat je binnenkant zou kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kant waar geen velletje overheen zit is de binnenkant volgens mij. De andere kant heeft meer wit (poederiets) en dat zorgt ervoor dat het niet vast plakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag komt zeker voort uit het lezen van een recept?
Waarschijnlijk las je daar: "maak de buitenkant vochtig en druk die zachtjes in de suiker" of iets dergelijks.

Omdat je de velletjes voor/tijdens de bereiding op de plastic zijde kunt neerleggen, is die plastic zijde als onderkant te zien.
De vulling leg je er bovenop, en bijvoorbeeld bij appelflappen klap je ze vervolgens dicht. (Uiteraard nadat je de randen hebt nat gemaakt en dichtgedrukt.)
Dan haal je het plastic velletje er van de bovenste helft af en kun je die met een kwastje water besmeren en die bovenkant vervolgens in de suiker deppen.
Het laatste stuk plastic haal je er pas af als je de appelflap op de bakplaat legt, omdat het nogal plakt als je dat eerder doet.

En wat dus niet zichtbaar is als buitenkant, dat is de binnenkant. De plastic kant kun je niet bewerken, daarom wordt dat in die gevallen de buitenkant en daarom wordt de niet-plastic kant: de binnenkant.

http://www.youtube.com/watch?v=vjvBbRC__H8
In het filmpje prikt men gaatjes in de binnenkant.