welke smaak is een radijs(van de bekende 5)?

in mijn ogen is het niet zoet, zuur, bitter, zout of unami, pittig is geen smaak, dus wat is het dan?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.5K
Amadea
3 jaar geleden
Zie https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/koken/vraag/72241/smaaksoort-valt-radijs-smaak-geheel/
Utrecht
3 jaar geleden
Mogelijk haal je geur en smaak door elkaar. Onbedoeld ruik je meer dan alleen de 5 smaken op je tong.
Knijp je neus eens dicht als je een radijs eet. Met je neus nu uitgeschakeld, wat proef je dan?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
maar welke van de 5 smaken hoort nou bij radijs, alles heeft een smaak

Antwoorden (1)

Van de vijf smaaksoorten is bitter de juiste benaming die bij radijs hoort. Ook bijvoorbeeld broccoli, spruitjes, boerenkool, witlof en grapefruit vallen daaronder. Veel voedingsmiddelen die bitter smaken blijken goed te zijn voor je gezondheid. In radijs zit sulforafaan en dat is een stof die chronische ontstekingen tegen kan houden. Kinderen lusten het vaak niet, maar als volwassene kun je ze leren appreciëren.
Amadea