wie heeft de kurrie uitgevonden?

dat weet ik niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
ronron1212
12 jaar geleden
het is niet uitgevonden.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Ik vraag me af wat je bedoelt met Kurrie. Curry als in saus voor over de frikadellen.
Of
Kerrie als in kerriepoeder.
Of
die vieze saus met vlees die je bij de rijst doet...oooh scouting herinneringen XD

Het beste antwoord

Zelfs kookwetenschappers zijn het hier niet over eens. In het algemeen wordt aangenomen dat het uit India komt, maar nu regulier voorkomt in het menu van Thailand, Maleisië, Indonesië en Bangladesh.
De Thai beweren dat hun 'curry' totaal anders is dan van anderen. De Engelse kolonialisten importeerden de curry vanuit India naar Europa en vervolgens naar de VS.
Tegenwoordig is de curry overal ter wereld populair.
De bereiding is echter overal weer anders, van stoofpot tot roerbakschotel. Zelfs de geelwortel (koenjit) die de gele kleur veroorzaakt, kan je tegenwoordig in Europa wel vers krijgen. De Thai geven toe dat ze regelmatig curry eten, maar veel Indiërs en Bangladeshi ontkennen dat zij curry eten, omdat dit een uitvinding van de Britse kolonialisten zou zijn, die gewoon vlees, een kruidenmengsel en wat vocht bij elkaar deden en dat curry noemden. In Bangladesh zien vele gerechten er ook uit als curry, maar ze worden steevast andes genoemd.

Het woord kerrie (curry) komt waarschijnlijk van het maleise woord 'kari' hetgeen "tweede gang"(naast rijst) betekent.
Een curry bevat altijd een kruidenmengsel zoals kerrriepoeder, maar het kan ook iets anders zijn zoals korma of garam masala. Zelfs van kerriepoeders en garam masala's zijn miljoenen recepten in omloop.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kerrie is oorspronkelijk afkomstig uit India, waar het woord “kari” saus betekent. Het gebruik van dit type kruidenmengsels werd door de Engelsen overgenomen, waarbij het woord verhaspeld werd tot “curry”. De toepassing van kerrie in de Indonesische keuken is door de Indonesiërs van India overgenomen. Via Indonesië is het gebruik van kerrie in Nederland terechtgekomen. Migranten uit India en Indonesië brachten het naar Suriname.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het bovenstaand antwoord heb ik ook net gelezen bij Wikipedia , maar WIE het heeft uit gevonden/ontdekt ,dat staat er niet bij, dus de mensen uit India van heeeeel lang geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je begrijpend kunt lezen; er staat bovenaan dat het oorspronkelijk afkomstig is uit India.