Kan ik groente vervangen voor pillen?

Ik slik vitaminepillen van centrum. Ik eet altijd genoeg noten,vlees,eiwitten etc. Ik eet bijna nooit groente. Is dit erg als ik elke dag een vitamine pil slik?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Ritsuka
12 jaar geleden
Eet je wel fruit?
Mag ik vragen waarom je geen groente eet? Er is misschien iets dat je niet lust, maar er zijn zoveel soorten groenten die je op zoveel verschillende manieren kunt klaarmaken ik kan mij niet voorstellen dat je er niets van lust.

Antwoorden (4)

Een vitaminepil kan nooit de vitamines uit echte groente vervangen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is geen goede vervanger.
Vitaminpillen zijn een AANVULLING op de voeding, met name tijdelijk na ziekte of tijdens bijv. zwangerschap, of in e winter. Je hebt ze beslist niet jaarrond dagelijks nodig, zeker niet als je gewoon een normaal gezond mens bent dat gewoon normaal (!) gezond (!) eet (daar hoort OOK groente bij).

Het dagelijks slikken van vitaminepillen kost je klauwen vol geld, maar kan je naast nog altijd de nodige tekorten ook teveel aan sommige vitaminen opleveren en dus dus niet per definitie onschadelijk, hoewel de meeste - ook de dure - vitaminepillen zodanig gedoseerd zijn, dat een overdosis lastig is. (Net als trouwens een voldoende dosis ; die zit er ook niet altijd in).

Je kunt best een keer de groente overslaan of wat meer fruit nemen, of groente uit blik nemen, maar nooit groente eten is gewoon onverstandig (en dat weet je zelf ook wel) en op de lange duur niet gezond.

Overigens leveren groenten naast vitaminen vooral ook ballast-stoffen (dingen waar je vol van raakt en die goed zijn voor je spijsvertering) die niet in de pillen zitten. Die / ruimte' vul je nu ongetwijfeld op met eiwitten en koolhydraten, die teveel energie leveren en minder vullen. Op de lange duur wordt je van een groenteloos dieet dus ook gewoon te dik. Zo simpel is het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut - hoewel ik persoonlijk wel weet wat ik lekkerder vind ;-)
Maar helemaal geen groente ; nee, dan blijft er ook weinig smaakvariatie over vrees ik.
De meeste Nederlanders plassen veel vitamines uit. tegenwoordig wordt er in veel voedingsproducten "vitamine" toegevoegd. "Wij" denken dat dit gezond is terwijl het overbodig is. Voedingscentrum geeft aan 2 ons groente en 2 stuks fruit. Dit is slechts een mening! Er zijn ook mensen die zeggen dat fruit helemaal niet gezond is, of dat gekookt eten niet gezond is. Wat we vandaag menen gezond te zijn is morgen achterhaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat kan niet.
Groente is een belangrijke leverancier van veel andere stoffen. Die zitten niet in pillen. Sommige zijn bekend: zoals vezels flavonoiden. Maar er zijn ook nog veel onbekend. En juist aan dit scala van bekende en onbekende voedingsstoffen wordt een beschermende werking voor oa. kanker toegeschreven.
Of het erg is?
Het is in ieder geval niet slim