Hoe komen we aan de gewoonte dat we koffie of thee drinken?

Of je nu in Amerika, Nederland of Portugal bent, overal kennen ze de gewoonte om tussendoor koffie of thee te drinken. Waar komt deze bijna wereldwijde traditie vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
2K

Het beste antwoord

Geschiedenis

Koffie werd waarschijnlijk het eerst door de mens opgemerkt in de Ethiopische provincie Kaffa in Oost-Afrika, waar het bunn of bunchum genoemd werd. Volgens een legende zag een Ethiopische herder genaamd Kaldi, dat zijn geiten na het eten van bepaalde struikbessen erg opgewonden werden. De herder plukte er wat, kookte ze en verkreeg een aftreksel met een tot dan toe onbekende geur. Die drank was bitter, maar gaf ook een gevoel van voldoening en helderheid van geest. Dit gebruik werd opgemerkt door Arabische handelaars én door de beroemde Perzische arts Avicenna. Naar alle waarschijnlijkheid hebben Arabieren de teelt van koffieplanten in gang gezet. Ze spraken niet meer van bunn maar van qahwa of quahweh wat 'geeft sterkte' of 'macht' betekent. Qahwa is duidelijk verwant aan koffie en café. Feit is dat de woorden voor koffie in de meeste talen op elkaar lijken (zie: Koffie in de wereld). Of het Arabisch aan de grondslag ligt van deze woordenschat is niet met zekerheid achterhaald. Ondanks pogingen van sommige Arabieren tot geheimhouding en het handhaven van een uitvoerverbod, werd koffie spoedig populair in de meeste islamitische landen. De koffienaam mokka verwijst naar Mokka, een havenstad aan de Rode Zee vanwaar de koffie naar Egypte en Syrië werd getransporteerd.

Het eerste Europese koffiehuis zou in het zestiende-eeuwse Venetië zijn geopend, maar het is niet duidelijk wie daarvoor gezorgd heeft. Op het einde van de 17de eeuw smokkelden Nederlandse zeevaarders Coffea arabica van Mokka naar Java, waar deze plant goed bleek te groeien. De Nederlanders brachten ook koffie naar Sri Lanka en Zuid-Amerika, waar de koffiecultuur van start ging in de 18de eeuw. Aldus verspreidde de productie zich snel over de meeste tropische gebieden. De Nederlanders waren naar verluidt de eerste handelaars die koffie op grote schaal naar Europa brachten. Amsterdam zou zodoende het eerste belangrijke internationale koffiehandelscentrum zijn geworden. Volgens sommigen gaat deze eer echter naar de grote concurrent in die tijd: Londen.

Op het einde van de 19de eeuw werd men door plantenziekten genoodzaakt om de gevoelige Coffea arabica te vervangen door de minder gevoelige Coffea robusta, die in Belgisch-Kongo werd ontdekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nou mischien iets in afrika het is een gok maar denk er wel aan ok :D

Toegevoegd na 4 minuten:
nou mischien iets in afrika het is een gok maar denk er wel aan ok :D eey menno je bent na aper
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we naar 'een moment voor onszelf' zoeken. Dat vinden we in koffie!
Puur genieten, een moment voor jezelf. Een perfecte espresso of een heerlijke cappuccino. Proef de aroma en geniet van een kwaliteit die je thuis nooit had durven dromen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanaf ongeveer het jaar 1700 is koffie in West-Europa bekend. Vanuit Arabië, via Turkije en Venetië, hebben wij de drank en het woord leren kennen. Het drinken van koffie is meer dan alleen het nuttigen van wat bruin vocht, het is verbonden met allerlei tradities en rituelen. Het ‘bakkie’ is voor velen het onmisbare begin van de dag. Koffie roept en riep vele culturele associaties op, bewust en vaak onbewust. Ook in de Arabische wereld.

De Arabieren maakten in de Ethiopische provincie Kaffa, een onherbergzame streek ten zuidwesten van de huidige hoofdstad Addis Abeba, kennis met koffie, qahwe in het Arabisch. Hoewel het voor de hand ligt de naam van Kaffa in verband te brengen met qahwe en ons woord ‘koffie’ – en alle vergelijkbare woorden in de meeste West-Europese talen – lijkt qahwe toch een andere afleiding te hebben. Het woord bestond al voordat de Arabieren kennismaakten met koffie, alleen in een andere betekenis.
.