Waarom krijgt mijn broer allerlei groenten die soms nog maar een dag oud zijn voor zijn dieren terwijl de voedselbank erom zit te springen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Het ziet er allemaal heel acceptabel uit en ik zou er geen enkele moeite mee hebben om het zelf te eten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat dieren óók honger hebben??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dieren horen geen mensenvoer te eten.
(Veel mensenvoer zou trouwens ook niet door mensen gegeten moeten worden!) Voedselbanken zouden niet moeten bestaan: Bedrijven als Shell, ING, Microsoft en Apple zouden zich met hun Mijardenwinsten kapot moeten schamen voor hun gebrek aan maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adriek, zo kun je wel blijven praten, waarom alleen die grote bedrijven en hoeveel van de voedselbankmensen hebben het aan hun zelf te wijten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staan steeds langere rijen bij de voedselbanken. Ik denk dat veel mensen zich schamen dat ze naar een voedselbank moeten om aan eten te komen. Wie weet worden de goed gevoede huisdieren in de toekomst steeds schaarser, zoals in de oorlog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De datum is het probleem, vaak onnodig om je daaraan te houden, maar ja de regeltjes zijn zo gemaakt........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pelle, je hebt misschien een andere ervaring hiermee, maar ik heb zelf 1 jaar 'voedselbank'-hulp gehad en er zijn altijd mensen die (domme) fouten/beslissingen in hun leven maken/nemen, ben jij perfect ? :) heb jij nooit een fout gemaakt? alleen bij de een komt geluk/mazzel eerder of vaker om de hoek kijken...! Vaak staan mensen als hun eigen leven op rolletjes loopt te weinig stil bij de mensen waar het allemaal wat stroever of heel moeilijk gaat ! Vorige week zei ik nog: Die deur gaat dicht, maar welk raam gaat open ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de groenteboer de groente ondanks dat de regeltjes het verbieden toch naar de voedselbank brengt krijgt hij dan een boete of wordt er verder niet naar omgekeken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt me een goeievraag voor goeievraag ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou dat misschien afhangen van waar het afgegeven wordt / opgehaald en wie het in ontvangst neemt ?

Het beste antwoord

Dat kun je beter aan je broer (of zijn leverancier) vragen...
Voedsel dat 'over de datum' is mag niet meer (voor consumptie door mensen) geleverd worden. Ook niet gratis aan de voedselbank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
in "onze" voedselbank is er geregeld voedsel dat over datum is. het is een verschil tussen "tenminste houdbaar tot" en "houdbaar tot". Bv blik is véél langer houdbaar dan de uiterste datum.
aan de andere kant moeten voedselbanken misschien zich meer bekend maken, zodat verkopers weten wat de voorwaarden zijn om er groenten aan te leveren die niet meer "gewoon" kunnen verkocht worden.
natuurlijk is het allemaal niet zo simpel. een voedselbank is ook niet zo quickquick, alles moet nog een weg gaan vooraleer het kan worden aangeboden. tegen dan zijn groenten, die vaak van de ene dag op de andere "slap" hangen, niet meer opportuun om aan te bieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb vorige week Clara Sies van de Voedselbank R'dam op tv uitleg horen geven over chronisch gebrek aan van alles. Ze merken de crisis want de bedrijven die normaal heel veel doneren, kopen veel 'kleiner' in/bestellen minder, houden daardoor minder over en dat merkt de Voedselbank dus. Het resultaat is dat de 'klant' minder en veel van hetzelfde krijgt en dat is dan niet per definitie gezond of goed.

Andere antwoorden (1)

Mensen die dat eten wegdoen zien het als afval en willen er dan ook zonder moeite vanaf.
Bij de voetselbank moet je ook nog eens gaan veranderwoorden waar het eten vandaan komt etc. dat is te veek werk voor sommige mensen....