Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe bewaar ik ijsbergsla het best?

ik heb gisteren een krop ijsbergsla gekocht ,hoe bewaar ik hem het best zodat die 4a5 dagen knapperig blijft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
12.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Gewoon in de groentelade van gesloten uw koelkast blijft deze sla een dag of 4-5 goed. Tip van een Amerikaanse vriendin (die deze sla dagelijks eet): Sla de krop met de stronk hard op het aanrecht tot de stronk los zit. Haal deze er vervolgens uit. Leg de sla een kwartiertje in koud water, laat hem goed uitlekken en dep hem droog met een theedoek. Verpak de sla in plastic en bewaar hem in de koelkast. Nu kunt u steeds zoveel blaadjes eraf halen als u nodig hebt. Op deze manier kunt u de ijsbergsla een week of drie bewaren. Maak de ijsbergsla schoon door de bladeren van de krop eraf te halen, deze te wassen, uit te laten lekken en te drogen. Het drogen kan in een sla mandje, een sla centrifuge (plastic kom met deksel, waarin een vergiet dat u kunt ronddraaien) of in een theedoek. Vervolgens plukt u de bladeren in hapklare stukjes. Nooit snijden! IJsbergsla wordt dan bruin en verlept op de snij randen......
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Mijn moeder wikkelt hem in een vochtige theedoek en bewaart hem zo in de koelkast.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snijd altijd het bruine kontje eraf en haal dan de buitenste bladeren eraf, zoveel als ik nodig heb. Dan pak ik de plasticfolie waar hij in zat en doe hem er weer in. Vervolgens draai ik hem er weer heel strak in en plak hem dicht met een reep plakband. ik leg hem dan weer in de groentela van de koelkast. Als er maar geen zuurstof bij komt dan blijft hij mooi groen en knapperig en kan ik hem langer dan een week bewaren.
(Lees meer...)
amc
13 jaar geleden
Sla moet je heel koel bewaren. Een temperatuur iets boven het vriespunt is ideaal. IJsbergsla bewaar je langer dan een gewone kropsla. Je kan hem zo’n week in het groentevak van je koelkast bewaren
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de ijsberg sla blijft het langst goed als je deze in de originele verpakking bewaart in de groentebak, ijsberg sla en andere sla soorten nooit van te voren wassen, hierdoor gaat deze rotten, neem van de ijsberg sla af wat je denkt te consumeren en daarna weer in de speciale folie terug in de groentelade
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker de sla niet wassen,gewoon in zijn geheel in aluminiumfolie wikkelen en in de koelkast bewaren?onderaan.je kunt er gewoon van consumeren en de rest terug in de folie wikkelen.Zo vind ik bewaard hij het langst.Vroeger bewaarde ik sla-soorten in hun originele verpakking maar bij mijn ondervinding rotte de sla vlug.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een bak doen. Daarna in de kelderkast zetten. Dan blijft hij het langst goed. Heb zelf een moestuin. Dat zijn tips van mede tuinniers. Het werkt perfect.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding