hoelang duurt het om 30 zachte eieren te koken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je eieren koken, die al zacht zijn?
Of mag ik WEER de vraag niet zo interpreteren zoals ze gesteld wordt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eieren zijn het snelst klaar als je ze in warm water kookt.
jc54
12 jaar geleden
@moolkeesje; Ik heb ook liever harde eieren die zacht gekookt zijn;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@moros. Heb jij wel eens koud water zien kooken? (ja bij genoeg onderdruk kookt water ook koud...maar dan breekt he eitje en word niet gekookt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 voor 1?
Ivana
12 jaar geleden
Hebben we het over rauwe eieren of zachte eieren. Dat is een groot verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ivana, zie mijn reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ik127 aan je antwoord zie ik dat je niet de slimste bent, dus zal ik het nog een voor je uitleggen.....eerst eieren in de pan doen, dan warm water uit de kraan in de pan.....dat kookt het sneller!

Antwoorden (7)

Net zo lang als één ei.

Toegevoegd na 2 minuten:
In elk geval als je ze tegelijkertijd wilt koken en je pan voldoende groot is zodat de eieren er allemaal inpassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je was me 6 sec. voor ! hahaaaa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je die eitjes 2x koken? Ze zijn toch al zacht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, ook mijn gedachte :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De "minnaar" denkt waarschijnlijk 30x zo lang ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha, ook een "plus" voor Moolkeesje :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iHave het idee, dat "minnaars'helemaal niet denken, maar gewoon gebruik maken van de mogelijk tot minnen.
Als je pan groot genoeg is, dan duurt 30 eieren net zolang als 1 ei.
Zet het water op het vuur en doe de eieren snel in het water als het water kookt. Dan reken je 4 minuten voor een zacht ei. Na het koken "laten schrikken" met veel koud water.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je de eieren er langzaam indoet, dan koken de eieren die er het eerst ingaan dus wat langer dan de eieren die als laatste gaan.

De andere methode, eieren opzetten met koud water, is minder betrouwbaar, zeker bij grote aantallen, omdat het water onderin de pan eerder heet wordt dan het water bovenin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe altijd eieren in koud water opzetten en dan ±10 op het vuur.
Je kan ook de tijd vanaf dat het water kookt op nemen omdat je nu een vrij grote hoeveelheid hebt. Dan doe ik
± 5 min. vanaf dat het water kookt.
Ligt natuurlijk aan de grootte van de eieren, ik zelf heb kleine eitjes dan doe ik 3½ vanaf dat het water kookt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je ze allemaal tegelijk in de pan doet is 4 minuten genoeg maakt niet uit of er 3 of 30 eieren in zitten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt er vanaf hoe je het doet; Als je het in één keer doet, zal het op de oude manier ongeveer 4 minuten kosten, maar er van uitgaande dat je het in twee keer wilt doen, 8 minuten dus, exclusief de tijd die het water nodig heeft om op temperatuur te komen. Zie een andere vraag op goeievraag.nl (bron) m.b.t. de tijd die het kost om het water aan de kook te brengen.

Je hebt ook nog een ecologische manier om eieren te koken. Hierbij breng je het water en de eieren alleen aan de kook en laat het daarna op het gas staan, maar dan met het gas uit. Je kunt er dan voor kiezen om de eieren te laten staan tot het water is afgekoeld, waarna ze hardgekookt zijn. Zachtgekookt is een kwestie van experimenteren met deze methode. Overigens geldt dit ook voor het gewoon zachtkoken van eieren, 4 minuten is maar een ongeveergetal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je doet koud water in de pan, de eieren toevoegen, wachten tot het water kookt want niet iedere pan is even groot, en dan 4 minuten koken. Goed afblussen met koud water zodat de schil gemakkelijk te verwijderen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je eieren met koud water opzet duurt het 15 min dan praten we over 'n medium ei dus de maat M
maat L duurt 13 min
dan heb je 'n ei met zachte dooier
eet smakelijk

Toegevoegd na 1 minuut:
de L is fout moet K zijn K staat voor klein
L is 16 min