Waarom zit er niks meer in de chips, bijvoorbeeld flippo's?

Ik zit hier nou chips te eten, en dacht er ineens aan. Ik heb er echt al héél lang niets meer in gehad

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud ben je eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vroeg het me gewoon af, rustig maar... ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet gelijk te intiem worden hè, momopoyolo :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, staat er een minimumleeftijd op het vragen stellen over chips? Of is er iemand die het woord flippo niet begrijpt ;-) Van mij een + voor deze nostalgie-vraag! Fijne avond nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, vóór de flippo's waren er allerlei rages.
De eerste die ik mij kan herinneren, waren sjablonen om tekeningen mee te maken. Je draaide het sjabloon in verschillende hoeken, en maakte zo een complete tekening. Daarna kwam de speltjes-rage. Toen werd pas echt duidelijk dat dit een krachtig marketinginstrument was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee GerdaMaria,
geen minimumleeftijd op het stellen van kindervragen.
Wel een minimumleeftijd op GV.
En flippo's ken ik nog heel goed: Net als al die spaaracties:
Een heel erg commerciele actie van een fabrikant die op die manier kinderen manipuleert om de ouders om
meer (ongezonde) troep te zeuren.
Een stimulans voor hebberigheid. Enfin, ik ben er tegen, dat is duidelijk. Maar : vrijheid blijheid hoor.
MissBiggie
12 jaar geleden
Eh Blij ... het gaat hier om dingen (Flippo's dus) die IN zakken chips zitten. Waar jij hebt over hebt zijn andere spaaracties ... Beetje lastig om tante Sidonia in een zak chips te stoppen ....

Antwoorden (3)

Het was vroeger een goede marketingtechniek om iets extra's toe te voegen aan de chips. Daardoor zouden mensen het eerder kopen, op aandringen van hun kinderen natuurlijk. Uit onderzoeken zal wel gebleken zijn dat dit in deze tijd niet meer werkt om de omzet te vergroten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus dat ze sowieso weten dat iedereen zowat wel chips koopt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, er zijn denk ik geen speeltjes meer nodig om klanten te trekken voor chips. Wel zag ik pas in de winkel K3-chips, dus ze proberen het nog wel op andere manieren, maar naar mijn idee helpt dit vrij weinig.
Er is een oudere vrouw gestikt in een Flippo, maar dat is niet de reden dat ze er niet meer in zitten.
Andere chips zijn er ook mee begonnen en de interesse was er niet meer bij de kinderen.
Ik weet nog wel dat de zakken chips niet aan te slepen waren en dat de zeldzame Flippo's erg veel waard waren oom de verzamelboeken vol te krijgen. De zakken werden open gerukt en de chips bleef onaangeroerd.
Maar er kwamen allerlei vergelijkbare speeltjes en de interesse was er vanaf.

Daarna waren het de Wuppies en die vreselijke Vuvuzela die Afrikaanse toeter. Die is o.a. op scholen uitgedeeld aan kinderen. Ik weet alleen niet meer waarom, maar die is ondertussen verboden..

Op dit moment zijn het nieuwe smaken chips die mensen kunnen bedenken en waar vervolgens op gestemd kan worden.
De voetbalplaatjes die blijven het goed doen, maar er staan de laatste tijd maar weinig kinderen bij de dranghekken.....

Toegevoegd na 19 minuten:
UPDATE:
De flippo's zijn later in aparte zakjes verpakt die in de zakken zaten. Dat hebben ze ook gedaan met een of ander spel dat je bij elkaar kon sparen. Dat deden ze ook met de plaatjes die je op de huid kon aanbrengen door ze vochtig te maken. Die heb ik nog wel in de mini-zakjes gehad in 2009. Dat was op marketinggebied geen succes. Er werd niet meer chips door die speeltjes verkocht.
De kinderen waren er letterlijk op uit gekeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn een aantal uiteenlopende redenen geweest die het einde van de flippo-chips-rage hebben ingeluid.

Ik herinner me dat er destijds een hele heisa geweest is rond die flippo's in die zakken chips omdat er een aantal grote schrokoppen zo'n flippo mee in hun mond duwden en er bijna in stikten.

Volgens de informatie op de Belgische TV (zie bijgevoegd video fragment) is er destijds een oma gestikt vanwege zo'n flippo en werd het in België daardoor verboden om wat dan ook bij de chips te verpakken.
Vermoedelijk zijn de andere landen automatisch gevolgd want geen enkele fabrikant ziet zijn winstcijfers graag dalen vanwege hoog oplopende gerechtskosten.

Ook via link 2 lees je een artikel aangaande een bijna-verstikking die aanleiding is geweest voor onderhandelingen met volksgezondheid om het verpakken van flippo's 'in' de chips verpakkingen te voorkomen.
En zoals je weet heeft het weinig tot geen nut om zo'n flippo's aan de buitenkant te verpakken want dan worden ze er vooral in de grootwarenhuizen binnen de kortste keren afgetrokken door de snelste lefgozer van de dag ;-)

Via link 3 krijg je een beeld van alweer andere campagnes die tegen de flippo's of andere speeltjes in de chipsverpakking werden gevoerd. Het zou er om gaan dat die speeltjes de kinderen extra aanzetten om ongezond te eten.

Je merkt het, er zijn heel wat uiteenlopende redenen geweest om die flippo's uit de chips te krijgen.

Fijne flippo-loze avond nog ;-)