Waarom heeft een mandarijn partjes?

En wel meer citrusvruchten, trouwens. Maar waarom bijv. een mandarijn wel en een appel niet? Wat is het nut van die partjes?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gv!

Het beste antwoord

De mandarijn is opgebouwd uit meerdere kleine vruchten opwel fruitpartjes. Na bestuiving van de bloem worden deze direct gevormd. Dit zie je ook terug bij veel noten en peulvruchten. Hit zijn eingenlijk op zich staande vruchten die bij elkaar gehouden worden door de schil. Een appel vormt na bevruchting slechts een vrucht zoals een heel aantal andere vruchten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een absoluut antwoord heb ik hier niet op maar kan wel een onderbouwd antwoord geven.

Planten hebben van oorsprong enkel bladeren, wortels en stam. De stekels van een cactus zijn bijvoorbeeld puntige bladeren. Vanuit deze bladeren zijn op een gegeven moment bloemen onstaan. Fruit zoals mandarijnen zijn een andere manier om pitten of zaden door te geven. Mogelijk zijn deze uit bloemen ontstaan. Dan kunnen de verschillende bloembladeren de verschillende partjes geworden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet dus bloembladeren worden geen vruchten het vruchtbeginsel word vrucht .
Ha, die mara;

Dat is gedaan op verzoek van de conservenindustrie omdat je anders de deeltjes mandarijn in de vruchtensalades of blikjes gemend fruit nooit meer terug zou vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zoals er verschillende bladvormen zijn zijn er ook verschillende vruchtvormen,zoals bijvoorbeeld bessen (aalbes ) steenvruchten (kers) schijnbessen (aardbei) noten (okkernoot) dopvruchten (eikel ) pitvruchten (appel) verzamelvrucht (braam) kluisvrucht (mandarijn)en nog vele andere ,dit heeft te maken met het plantengeslacht waartoe de vrucht behoort en heeft oa te maken met de groei en bloeiwijze van de betreffende plant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De partjes zijn eigenlijk het voedingsomhulsel van de zaden!

Als een mandarijn in natuurlijke toestand ( dus niet pitloos gekweekt) op de grond valt om zich voort te planten, dan zitten de pitten in de partjes....