Hoe kan het dat wanneer ik brood/broodjes uit de vriezer haal, sommige delen van het brood hard/droog wordt?

Ik heb het brood in de vriezer liggen, soms haal ik een paar sneetjes / broodjes uit de zak en doe deze in een andere broodzak om ze daarna rustig te laten ontdooien.

Maar ik heb gemerkt dat soms delen van het brood (de zijkant van het sneetje/broodje) hard (en droog) zijn geworden na het ontdooiingsproces. Hoe kan dit en hoe kan ik dit voorkomen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Elke keer dat je de zak opent, komt er zuurstof bij en doordat de vriezer al een droge omgeving heeft (het heet niet voor niets vriesdrogen) is het brood al sneller droog bij ontdooiing. Je kunt dan ook beter een brood verdelen in een aantal sneetjes dat je per dag eet en die in diepvrieszakjes doen. Gewoon plastic droogt ook eerder uit dan de speciale plastic die voor de diepvries bestemd is. Zo haal de dagelijks zo'n zakje uit de vriezer en dit zijn dan vast geen uitgedroogde sneetjes. ;)

Het is erg droog in de vriezer, als de broodzak niet goed sluit (of als er een gaatje inzit) droogt het brood uit. Gebruik een goede diepvrieszak om brood in de vriezer te bewaren, dan zul je waarschijnlijk geen last meer hebben.

Je zou misschien niet voor mogelijk houden dat iets kan uitdrogen in een vriezer, en toch is het zo! "Vriesdrogen", zoals dat wordt genoemd, houdt in dat het water in je sneetje brood "verdampt" in contact met de hele droge lucht in je vriezer. Strikt genomen moet je het niet hebben over 'verdampen', maar over 'sublimeren', dat betekent dat een stof (het water in je brood) direct overgaat van het aggregatietoestand 'vast' naar 'gas', zonder de tussenstap van 'vloeibaar', zoals wij dat gewend zijn: ijs smelt tot water en verdampt tot damp. Om dat te voorkomen moet je proberen het contact tussen je brood en de lucht in je vriezer tot een minimum te beperken. Gebruik hiervoor speciale zakjes voor in de vriezer (gewone zakjes of het zakje uit de winkel laten lucht toch door!), en probeer zo veel mogelijk de lucht uit het zakje te persen en dit goed af te sluiten. Als je ziet dat je brood tóch een beetje is uitgedroogd, weet ik een trucje om het enigszins te herstellen: haal het uit de vriezer, en laat het op je aanrecht in de warme, vochtige lucht van je keuken ontdooien. Het duurt 1-2 minuten, en doordat het brood zo koud is, zal een beetje water uit de lucht erop condenseren, waardoor je brood een heel klein beetje vochtig wordt (maar niet drijfnat), en een beetje zal herstellen. Nog beter als het brood zo'n beetje vochtig is, kan je het dan meteen licht roosteren in een toaster. Dat helpt ook om de 'vrieskast-lucht' te verwijderen. Niet ideaal, maar toch beter dan het vieze, gore, gevriesdroogde brood! ;-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100