Hoe kunnen koks zoveel recepten onthouden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk heel simpel gezegd. Ervaring Zoals wij ook diverse dingen kunnen onthouden, die ons interesseert. Zullen mensen die kok zijn (dus de passie voor koken hebben) Sneller hun interessegebied onthouden. Dat zal dus met koken te maken hebben en recepten. en heel soms improviseren ze met sommige ingrediënten, om eventueel aan een nieuw recept te komen ;)

Mensen met een hogere (verbale) intelligentie onthouden beter teksten dan minder (verbaal) intelligente mensen. Dit heeft ermee te maken dat ze beter begrijpen, sneller verbanden leggen, beter kunnen structureren, enz. Dit effect wordt sterker met het ouder worden. Misschien omdat (verbaal) intelligente mensen meer lezen en dus ook meer oefenen in het verwerken van gegevens. Anderzijds zullen mensen vooral die dingen onthouden die hen interesseren, waarmee ze iets kunnen doen, of waarover ze reeds iets weten. Het belang van voorkennis is in dit verband ook erg belangrijk. Onderzoek heeft bv. uitgewezen dat Franse koks beter recepten onthouden voor Franse recepten dan voor Chinese, of dat schaakmeesters beter dan beginnelingen posities onthouden. Dit komt omdat ze de nieuwe kennis kunnen vasthaken in een reeds bestaand netwerk. Beginnelingen hebben dat voordeel niet. Dit geldt niet alleen op koks, maar slaat ook op andere beroepen.

Mensen kunnen ontstellend veel onthouden van wat hen interesseert. Daarnaast ontwikkelen koks smaakgevoel op een andere manier dan iemand die (alleen) van lekker eten houdt. Een ervaren kok denkt niet in recepten , hij/zij WEET (zelfs op onderbewust niveau) wat welke toevoeging doet, de proefkeuken van goede koks zit dus tussen hun oren. Het creeren van smaken is een synergetisch proces, wat je mengt kan MEER smaak hebben dan je van de losse onderdelen samen zou verwachten. Zo kan een kok ook vertellen WAt er in een gerecht zit en wat er mist, daarnaast weet deze te duiden of de bewerkingen (als koken , afgieten en andere bewerkingen) goed zijn uitgevoerd en weten ze ook nog eens welk effect een bewerking op de smaak en de consistentie heeft. Zelf ben ik jaren keurmeester geweest en kon proeven welke componenten er in een product zaten , of de menging en behandeling goed was etc. Dat leer je door een beetje talent, VEEL oefening en oprechte interesse. Een goed kok onthoudt dus niet zozeer, het gaat veel verder, in gedachten kan hij/zij een compositie maken en weet dan hoe dat gaat smaken. Omdat ze dus begrijpen en weten is er sprake van onbewuste bekwaamheid. Daar doe je wel even over om dat te verwerven, goede koks hebben ook een goed ontwikkelde reuk. Ik hoop met mijn verhaal uit te leggen dat onthouden van recepten niet iets is waar koks mee bezig zijn , ze BEDENKEN bij wijze van spreken de recepten.....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100