Waarom mag je geen rabarber meer oogsten na St. Jan (24 juni)?

Is dat slecht voor de plant of slecht voor degene die ervan eet en kan iemand dan ook uitleggen waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nooit van gehoord. Ik heb begin juli nog wat stengels van onze plant gehaald en ben er niet dood aan gegaan.
bamibal
12 jaar geleden
Dan heb je mazzel ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze zouden het gewoon het hele jaar door moeten verbieden...
IEHHHHHHBAH
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh nee, heerlijk. Tegenwoordig koken we de rabarber met een voorraad appels, zodat je een gecombineerde appel/rabarbermoes krijgt... Mjammie.

Het beste antwoord

In de groene bladeren van rabarber zit oxaalzuur en dat is schadelijk voor de gezondheid. Dit oxaalzuur trekt echter vanaf ongeveer 24 juni naar de stengels, dus is het beter vanaf die tijd geen rabarber meer te eten.
Natuurlijk is het niet precies vanaf die datum, het is meer een soort indicatie en was waarschijnlijk vroeger makkelijk te onthouden voor mensen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt hetzelfde als Baac 123, maar hebt het met je eigen woorden gezegd en daarom kies ik jouw antwoord als het beste antwoord

Andere antwoorden (2)

Verhoudingsgewijs bevat rabarber veel oxaalzuur. Dit zuur bindt kalk en onttrekt zodoende kalk aan het lichaam. Daarom is het verstandig om rabarber altijd samen met een melkproduct te eten of om krijt mee te koken. Oxaalzuur bevindt zich voornamelijk in de groene bladeren. Na de langste dag van het jaar of omstreeks Sint-Jan (24 juni) trekt het oxaalzuur naar de stengels. Het is daarom aan te raden om na 24 juni geen rabarber meer te eten. Voor die tijd kunt u er heerlijk van genieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
+ Je was net eerder, dus mijn antwoord maar weer verwijderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm ook net eerder dan die van mij!
Maar ik laat mijn antwoord lekker staan ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank! Maar een goed antwoord is een goed antwoord... Of had je ook dezelfde bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zo snel... ;)
bamibal
12 jaar geleden
Ik het hetzelfde gecopy-pastet, inclusief bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er een eigen verhaal van gemaakt.. verdient dat geen plusje? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij deze! :)
Het heeft behalve met het oxaalzuur, ook met het herstelvermogen van de plant te maken.

Toevallig heb ik de rabarber gister geoogst en hij zit al in de diepvries op 1 portie na. Die wordt meteen opgegeten. Na 21 juni kun je beter niet meer oogsten, want de plant moet zich weer kunnen herstellen voor de oogst van volgend jaar en er wordt beweerd, dat dan het oxaalzuurgehalte te hoog wordt. (Zelf geloof ik dat niet