Is melk gezond?

Eigenlijk is het best raar dat mensen melk drinken die voor kalfjes bedoeld is. De meest gehoorde reden om melk te drinken is dat het goed voor je is omdat het veel kalk bevat. Is dat waar? Hoeveel kalk heeft een mens nodig? Is melk wel zo gezond als wordt beweerd?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Dranken
2.1K

Het beste antwoord

Hieronder wat meer informatie over melk en de voor- en nadelen van het drinken van melk. De wetenschappers zijn er (nog) niet uit. Sommigen beweren dat de botontkalking door het drinken van melk even groot, of zelfs groter is dan de botaangroei veroorzaakt door de calcium in de melk. Anderen zeggen juist het tegenovergestelde.

Begin quote:

Wat is melk
Melk is een mengsel (emulsie) van vetdruppels in water. Melk bestaat voor 87% uit water, 3,2% eiwitten, 3,4% vet, en 4,9% koolhydraten. Verder bestaat melk uit de volgende mineralen en vitamines: Calcium, fosfor,zink, magnesium, vitamine A, B1, B6, B12, D en foliumzuur.

Gezond
Al deze vitamines en mineralen samen maakt melk toch wel tot een gezonde drank. Het is dan ook niet voor niets dat melk in de schijf van 5 staat van het voedingscentrum. Ook als je naar een diëtist gaat op af te vallen, wordt het advies gegeven om minimaal 1/2 liter melk per dag te drinken. Ook voor kinderen is melk erg belangrijk. De vitaminen en mineralen zijn erg belangrijk voor de groei van kinderen. Calcium bijvoorbeeld is nodig voor de groei van botten en voor sterke botten voor op latere leeftijd. En vitamine A bevordert de groei, zorgt mee voor een gezonde huid en behoed ons voor ontstekingen.

Ongezond
Volgens wetenschappers is melk helemaal niet gezond. Volgens de wetenschappers bestaat er een verband tussen melk en bepaalde soorten kanker. Melk bevordert botontkalking, heeft veel verkeerde vetten en bevat in verhouding veel calorieën. En de mens heeft van nature een intolerantie voor koemelk. Ook zorgt melk voor een slijmlaag op de ingewanden. Het drinken van melk kan klachten veroorzaken als: migraine, bronchitis, astma, huidproblemen, chronische verkoudheid, voorhoofdsholte ontsteking, artritis en allergieën.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jarenlang is gewezen op de positieve eigenschappen van melk. Het zou veel calcium bevatten dat botontkalking tegengaat, het bevat veel vitamine D en ook de eiwitten zouden nuttig zijn voor ons lichaam. Prof. Walter Willet ontkent echter in de Radaruitzending dat we de calcium en de eiwitten perse uit melk moeten halen. "Natuurlijk is calcium een belangrijke voedingsstof die we nodig hebben. Maar het lijkt erop dat we genoeg binnen krijgen middels ons normale dieet, uit kleine hoeveelheden zuivelproducten. We hebben geen grote hoeveelheden zuivel nodig om het risico op botfracturen laag te houden. Wat we wel vonden is dat regelmatige fysieke inspanning heel belangrijk is om het risico op botfracturen te verkleinen. Wanneer je het risico op een botbreuk wilt verlagen is mijn advies: drink geen melk, maar neem de koe uit wandelen." Ook Willet denkt dat melkconsumptie het risico op bepaalde vormen van kanker verhoogt. "We hebben sterke aanwijzingen dat een hoge consumptie van zuivelproducten verband houdt met een verhoogd risico op het krijgen van prostaatkanker. Het verband tussen melkconsumptie en kanker is niet onomstotelijk bewezen, het is niet absoluut zeker en we begrijpen niet helemaal wat de redenen zijn waarom er een verhoogd risico op prostaatkanker en mogelijk andere soorten kanker bestaat."

Er zijn ook andere geluiden. Prof. M.B Katan, hoogleraar voedingsleer Wageningen Centre of Food Sciences, is niet overtuigd van de schadelijke invloed van melk op het menselijk lichaam. Zeker als het gaat om de relatie tussen melk en kanker, gaat hij twijfelen: "Er zijn inderdaad veel theorieën er is veel gespeculeerd maar er zijn maar heel weinig harde bewijzen", zo stelt hij. Wel geeft hij toe dat het vet in melk beter te vermijden is. Melk is heel rijk aan verzadigde vetzuren. Die verhogen je cholesterolgehalte en dat leidt tot aderverkalking en tot hartinfarcten. Magere melk, magere yoghurt en karnemelk zijn daarom volgens Katan mooie producten.

Er moet nog veel meer onderzoek gedaan worden voordat er met zekerheid vast te stellen is of melk een gevaar is voor de gezondheid. Tot die tijd kan het nooit kwaad eens kritisch te kijken naar je eigen zuivelconsumptie en die waar nodig aan te passen.

Meer informatie:

Bekijk de uitzending van Radar over melk op www.uitzendinggemist.nl.

Op de site van Tros Radar vind je een artikel en interviews met deskundigen over melk en de gevaren ervan. www.trosradar.nl

Kijk op de site van het Voedingscentrum voor voedingsadvies
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De consumptie van melkproducten wordt steeds vaker in verband gebracht met klachten zoals migraine, huidproblemen, astma, bronchitis, voorhoofdsholte-ontsteking, chronische verkoudheid, allergieën en artritis. Amerikaanse onderzoekers hebben twaalf jaar lang de melk consumptie van 121 duizend verpleegsters tussen de 39 en 54 jaar bijgehouden. De vrouwen die twee glazen melk of meer dronken liepen 45% meer kans op een gebroken heup in vergelijking met vrouwen die één glas of minder dronken. Nog een glaasje melk?
Als je de wetenschappelijk informatie bestudeert kan je maar één conclusie trekken: melk is niet erg gezond maar wel erg goed voor de Nederlandse economie.

Melk bevat grote hoeveelheden kalk. In Nederland krijgen mensen die gezond eten echter al voldoende kalk binnen. De Nederlandse gezondheidsraad heeft daarom eind 1998 geadviseerd geen extra calcium suppletie te gebruiken als preventie tegen botontkalking (dus ook geen Ca+ melk). De raad legt meer de nadruk op vitamine D suppletie die de opname van calcium in het lichaam verbeterd.

Om economische redenen werd melk altijd als zeer gezond aangeprezen,vroeger hadden we ook schoolmelk,iedere dag een kwart liter,je had de M brigade en Joris driepinter,alleen om de boeren van hun melk af te helpen.Het doel heiligt de middelen.
En nu eten we allerlei soorten yoghurtjes om dat die zo gezond zijn'....
Wat ik vaker zeg:alles moet wijken voor geld,zelfs gezondheid.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat melk wel gezond is, maar met mate. En dus niet in de hoeveelheden die we nu met z'n allen drinken. De mens is de enige soort die als volwassene nog aan de melk zit. Ooit een volwassen koe aan een uier zien lurken?
Dus ik denk dat het voor baby's en peuters heel gezond is. (De melk van de koe is tenslotte ook voor het grootbrengen van de kalfjes), maar dat er daarna afgebouwd kan worden. Een glaasje melk bij het eten en een bakje yoghurt lijkt mij ruim voldoende.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uiteraard!! Ik ben 100% voor moedermelk voor baby's, maar als dat door omstandigheden niet (meer) kan, dan is koemelk een prima alternatief.