zo zijn ze beter zichtbaar tussen de groene blaadjes
anneliez
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

sowieso zit er waarheid in het antwoord wat hierboven staat. bij de verspreiding van het zaad van de aardbeiplant moet het schijnvrucht natuurlijk zoveel mogelijk opvallen tussen de groene blaadjes en zal een vogel of beer of een ander levend wezen deze vrucht eerder opeten en dan kan het zaad verspreid worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
klopt, had ik erbij moeten zetten, maar ik verwachtte eigenlijk dat de vraag al weggehaald zou zijn voor ik dat allemaal ingetikt had ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou ja het maakt toch niets uit gewoon antwoorden toch of heb ik het mis?
anneliez
12 jaar geleden
Ja maar soms schrijf je een heel antwoord, omdat je het een leuke vraag vindt, en dan is de vraag al verwijderd voor je het weet, omdat hij niet aan de richtlijnen zou voldoen. Andere keren heb je al enkele duimpjes gekregen omdat andere leden het een goed antwoord vinden, en dan wordt je antwoord verplaatst naar de reacties,omdat het geen antwoord zou zijn.
Ik zie de nuances niet altijd, dus begin soms maar met een kort antwoord, om later eventueel aan te vullen (en 5 dagen later blijkt het toch geen antwoord, maar een reactie te zijn, of geen goed antwoord en verwijderd.
Het blijft spannend hier
anneliez
12 jaar geleden
och blijf het positief bekijken;)
je verbazen is leuker dan je ergeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een frustratie om een hulpwebsite barts3cundo het is toch niet dat er geld mee bemoeit is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou dan zou ik zeggen stop er dan mee als je er geen plezier meer aan beleefd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pas op hé jongens wat jullie schrijven. Zo meteen zien we onze punten weer verlagen tot - 100.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gaat het hier om punten verdienen of gaat het hier op deze site om mensen te helpen die een vraag hebben uiteraard ik begrijp best dat de punten leuk zijn maar wat kan je er uiteindelijk mee. het gaat er voornaamst toch om dat deze site bedoeld is om elkaar te helpen met een vraag. en wellicht de waardering te krijgen als je een goed antwoord heb gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult het nog wel snappen hier. Het is niet voor niets dat we al veel leden hebben zien vertrekken.
Dat is bepaald gedurende de evolutie.
Stel er bestaan groene aardbeien.
Amper te zien door de vogels die ze eten en zaadjes verspreiden.
Na duizenden jaren is er slechts een plantje aardbeien dat vruchtjes geeft die een klein beetje rood zijn. ( mutatie)
De vogels kunnen deze makkelijker ontdekken dan de groene aardbeien.
Alle beetje rode aardbeien worden door de vogels gevonden, opgegeten en de zaadjes verspreid.
Hieruit komen veel plantjes met een beetje rode aardbeien een klein deel ervan gewoon weer groen, maar een stuk of drie wat roder dan de anderen.
Die laatste worden opnieuw het eerste ontdekt door de vogels, opgegeten en gezaaid.
Uit deze zaadjes zitten opnieuw weer groene een beetje rode en iets rodere.
Zo gaat dit alsmaar door en na een paar honderd jaar, worden de groene aardbeien niet meer gegeten door de vogels, dus die sterven uit.
De aardbeien die een beetje rood zijn, worden ook steeds minder en de steeds roder wordende aardbeien worden er steeds meer en uiteindelijk zullen er alleen maar rode aardbeien zijn die vuurrood zijn.
Een toppunt van evolutie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste vraag is wat geeft aardbeien de rode kleur, en dat zijn met name de anthocyanen die erin zitten. Dat zijn stoffen uit de familie van de flavonoïden, die voor de rode kleur zorgen in talloze soorten vruchten en groente. Ze hebben trouwens ook een positieve effect op de gezondheid omdat ze als antioxidant werken.

En de tweede vraag is waarom heeft de aardbei "gekozen" om zulke stoffen te produceren? Het antwoord hebben al andere mensen gegeven: in de natuur planten aardbeien zich voort door hun zaadjes te laten opeten door dieren. De zaadjes overleven de passage door het maag-darm-kanaal van de dieren, en als deze hun uitwerpselen elders laten, dan zitten de zaadjes in een fantastische omgeving, letterlijk goed bemest, klaar om snel uit te kiemen en te groeien tot een volwassen plant.
Hoe opvallender de kleur van de vruchten, hoe groter de kans dat deze opgegeten worden.
Het evolutionaire proces heeft gezorgd dat de aardbeien in de loop van miljoenen jaren niet alleen opvallend van kleur zijn, maar ook lekker van smaak voor de dieren die deze opeten. Dat geldt voor heel veel soorten vruchten.
Overigens, aardbeien worden in de natuur niet alleen door vogels opgegeten, maar ook, en voornamelijk, door dieren die op de grond leven, zoals muizen, enz. Het is niet voor niets dat aardbeien dicht bij de grond groeien.

En nog en ding: de aardbei zoals wij deze kennen is in botanische zin geen vrucht, maar een 'schijnvrucht', dat ontstaat door de uitgroei van de bloembodem. De echte vruchten zijn de groene stipjes op de aardbei, en daarin zitten de minuscule zaadjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Muizen hebben geen problemen met eten van bijvoorbeeld bramen aan hoge takken van de struik. En die bramen zijn niet eens rood. Dat hoeft blijkbaar strikt genomen niet. Peren zijn groen en worden door spreeuwen uitstekend gezien. Waarschijnlijk is de vorm ook van belang. Spechten zien hun voedsel, de larve onder de schors, niet eens. De natuur houdt zich dus niet altijd aan wat wij als logisch vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Keesmobiel. Helemaal waar wat je schrijft! En andere planten "kiezen" juist om hun vruchten op een dusdanige manier af te schermen dat deze onbereikbaar zijn voor dieren (denk aan een kokosnoot), of vol te pompen met giftige stoffen... en toch blijken al die planten succesvol in het verspreiden van hun zaden! Dus waar het om gaat is het succes in het verspreiden van je genen, en dat lukt de aardbei op een manier die voor de perenboom anders zal zijn dan voor de specht of de larve onder de schors.
En dat vind ik het fascinerende aan het evolutieproces en de oneindige variaties die je hiermee krijgt!
Omdat ze zich schamen voor hun pukkels!