Hoe kan het dat de voedingswaarden bij hetzelfde product, per merk kan verschillen?

Bijvoorbeeld ongezouten pinda's van Super 14 koolhydraten per 100 gram, C1000 11 gram koolhydraten per 100 gram, Pinda's Specially Marinated Onion & Garlic Duyvis 6,5 gram per 100 gram.
Een pinda is toch een pinda?

12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (5)

Omdat alle producten anders worden gemaakt/bereid/geproduceerd. Als de ene fabrikant bijvoorbeeld iets meer zout gebruikt dan de ander, komen er al snel koolhydraten bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
meer zout = minder koolhydraten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag gaat over ONgezouten pinda's, in de eerste twee voorbeelden, en 'gemarineerde'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het over producten in zijn algemeenheid..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meer zout toevoegen is nooit meer koolhydraten krijgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik nu wel Pelle, ik heb het over producten over het algemeen dat die anders bewerkt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snap ik maar jouw voorbeeld is gewoon totaal fout. Dan moet je dat herstellen. Je kunt niet ergens meer zout in doen en dan meer koolhydraten krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste zin van het antwoord klopt, de tweede niet. Maar daarmee blijft die eerste zin wel geldig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt maar dan moet je niet twee keer zeggen dat je het hebt 'over producten in het algemeen', dan moet je je antwoord corrigeren. Hoe moeilijk kan het zijn? Krekatos laat nog steeds blijken niet te snappen waar wij (utrecht en ik) het over hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik laat wel zeker blijken dat ik het snap want dit is nu al de derde keer dat ik zeg dat ik het weet... Kom op, ik kan het antwoord wel aanpassen, maar de vraagsteller heeft allang gezien wat er in de reacties staat.
Je noemt twee verschillende producten: 'kale' pinda's, en 'bewerkte' pinda's.
Een verschil bij gewone pinda's kan verklaard worden door bijvoorbeeld hoe ze precies gebrand worden en hoeveel olie de pinda's in dat proces verliezen of juist erbij krijgen. (Een aardappel heeft x voedingswaarde, maar als je 'm kookt, bakt, of frituurt, zal die voedingswaarde veranderen.)
Gemiddeld zit er zo'n 9 gram koolhydraten in een ons pinda's. Voeg je een kruidenmix toe, dan hou je netto toch iets minder pinda per ons over, dus ook minder koolhydraten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongezouten pinda's van Super en van C1000 worden waarschijnlijk op een andere manier gebrand. Daardoor is de ene soort wat vetter dan de andere. Als je zegt pinda's zijn toch pinda's dan heb je wel gelijk, maar dat geldt dan alleen voor ongepelde pinda's die je zelf dopt. Zodra ze bewerkt worden, dan doet iedere fabrikant dat op zijn eigen wijzen en daardoor is er ook een verschil in het aantal koolhydraten. De laatste soort die je noemt zijn gemarineerde pinda's en die worden weer heel anders bereid. Jij hebt het over 6,5 gram, maar ik denk dat dat de vetten zijn en niet de koolhydraten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo MissB,

Dit is een leuke vraag. Het heeft waarschijnlijk te maken met het soort pinda dat ze gebruiken. Je hebt namelijk verschillende soort (grote) pinda's.

Met vriendelijke groet,

Horecanoten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
100 gram kleine pinda's is evenveel als 100 gram grote pinda's. Jouw antwoord zou kunnen kloppen als het per pinda was, maar dat is niet zo.
Om maar bij je voorbeeld met de pinda's te blijven, zijn er veel mogelijke verklaringen:
- Verschillende rassen pinda's hebben een verschillende samenstelling (en dus voedingswaarden)
- De toevoegingen aan de pinda's tijdens de bereiding hebben ook grote invloed. B.v.: suiker voegt koolhydraten en energie toe, maar verlaagt het % vet, en een jasje bevat altijd water, waardoor vrijwel alle waarden omlaag gaan.
- Niet alle metingen zijn even accuraat.
- ... en last but not least, de Warenwet laat een 10% meetonzekerheid toe, en die ruimte kan de fabrikant op een handige manier gebruiken.