welke soorten zeven heb je (voor keukengebruik) en waar gebruik je ze voor?

Ik ben op zoek naar verschillende soorten zeven om ons keukengerei mee uit te breiden, maar ik kan op internet weinig (geen) specifieke informatie vinden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
5.6K

Het beste antwoord

Je kunt zeven op verschillende manier verdelen: qua materiaal en qua gebruik. Bij de metalen zeven heb je de ronde zeven ( bolle vorm) en die zijn eigenlijk overal voor geschikt. Er zijn ook puntzeven, vooral bedoeld voor vloeistoffen als soep om bijv. kleine stukjes groente te verwijderen of stukjes bot weg zeven. Kleine bolzeven kan je gebruiken als theezeefje of om ergens een beetje cacao op te schudden als garnering. Daarnaast heb je ook de paardenharen zeven of tegenwoordig kunststof, vooral geschikt om een saus door de zeef te drukken met een houten lepel om om klontjes weg te wrijven. Het zeefstuk geeft een beetje mee.Verder heb je natuurlijk de passe vite, de roerzeef. Kan je van alles tot puree draaien, ideaal en onverslijtbaar. Keuze nr. 1! Ze zijn in metaal ( duur maar gaan een mensenleven mee) en kunststof. Ze hebben allebei minimaal twee losse inzetstukjes voor grover of fijn resultaat
Als je wat gaat aanschaffen, kies dan een grote bolle metalen zeef en een puntzeef en vooral ook de pass vite. Heb je die drie, dan kan je alles in de keuken wel aan.