Waarom is de Nederlandse gastronomie erg beïnvloed door de koloniën en de Belgische niet?

Nederland kent veel Indische gerechten, gebruik van de wok enz.
De Belgische gastronomie is ongewijzigd gebleven en geïnspireerd op de Franse keuken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.recepten.afrikalinks.nl/

Het beste antwoord

Dat komt omdat de Indonesische keuken op een veel hoger niveau staat dan de Afrikaanse keuken.

De Nederlanders waardeerden de gerechten uit de Indonesische keuken.

Nasi en bami zijn weer eens wat anders dan zuurkool of boerenkool met worst. Dat voedsel was destijds een aangename afwisseling van de gerechten die we al jaren kregen voorgeschoteld. Door hun afwijkende en goede smaak kregen ze in de loop van de tijd steeds meer aanhangers.

De Afrikaanse keuken stelt niets voor. Die kent geen aantrekkelijke gerechten. Ze gebruiken wel peper, maar rijst bijvoorbeeld komt in Afrika niet voor.

Het nationale gerecht in Nigeria bijvoorbeeld is een stoofpot waarin zowel vlees zit als vis. Die gemengde smaak daarvan is niet iets om over naar huis te schrijven.

Een vriendin uit Kameroen heeft nooit iets voor me kunnen bereiden dat ik echt lekker vond, behalve dan gebakken bananen.
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Gebakken bananen... pisang goreng dus? ;-) Maar serieus, na het lezen van jouw antwoord vraag ik me serieus af waar al die Afrikaanse restaurantjes in Utrecht en Amsterdam hun gerechten dan vandaan halen. Je kunt daar namelijk heerlijk eten! Bedenk dat Afrika groot is. Ik bedoel *groot*. Heel groot. Enorm - nee, gigantisch! Europa, de Verenigde Staten, het enorme China, en het ook niet bepaald kleine India - ze passen allemaal met gemak in Afrika. Tegelijk! En dan is er ook nog ruimte voor Japan. Zie http://goafrica.about.com/od/africatraveltips/ig/Maps-of-Africa/Map-of-Africa-Showing-True-Size.htm voor een illustratieve illustratie.
Edraket
12 jaar geleden
Nee geen pisang goreng. Daar zit een lekker korstje om. Zo ver zijn ze Afrika nog niet. Ik heb uit de Afrikaanse keuken nooit iets gehad met dit soort korstjes. De Afrikaanse banaan (plantain) die hiervoor gebruikt wordt is groter en nog meer groen dan de gewone banaan die natuurlijk ook in Afrika voorkomt. Ze kopen hem in de afrikaanse winkel, en tegenwoordig ligt hij ook op de markt.
Hij wordt in langwerpige schijfjes geneden en in de pan in olie gebakken. Ik ken alleen de gerechten uit west Afrika. Dat ligt redelijk in de buurt van het vroegere Belgisch Congo.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb heerlijk gegeten in een Ethiopisch restaurant, een Zimbabwaans restaurant, en een Senegalees restaurant. Dus of er zijn landen in Afrika met een prima keuken, of die restaurants zijn niet zo puur Afrikaans als ze claimen te zijn.

Andere antwoorden (1)

'Wat de boer niet kent dat eet hij niet', is zeker niet aan het merendeel Nederlanders toe te rekenen. Wij zijn een volk dat zich snel laat beïnvloeden door buitenlandse eetculturen. Doordat veel Indonesiërs hier na de oorlog kwamen wonen, werd er door ons Nederlanders veel van hun keuken overgenomen en integreerde hun keuken in de onze. Wij pasten hun smaak wel wat aan aan onze eigen smaak, maar de nasi, bami en andere gerechten werden wel een vast onderdeel in onze winkels en keukens. Zo gebeurde ook met de Surinaamse keuken toen er steeds meer Surinamers hier kwamen wonen. Het waren al Nederlanders dus zij konden hier makkelijk integreren. Onze kolonies waren divers in de kruiden en smaken, veel keus en geurig/pikant en dit werd door ons gewaardeerd.

België had nooit veel op met zijn Congo. Toen zij dit land nog als kolonie hadden, was er nooit veel invloed op elkaars keuken. Ze hadden ook weinig persoonlijk contact met elkaar, want beide volkeren lagen elkaar niet zo als bij ons het geval wel was. Congo had wel specerijen en die haalden de belgen ook naar hun land toe, maar zij waren niet zo uitgebreid als onze kolonies hadden.België was gastronomisch helemaal gestoeld op de Franse keuken en wat dat betreft zijn ze chauvinistischer dan wij. Er ís voor hen geen betere friet dan de belgische, ís geen betere chocolade en noem maar op. Wij waren altijd vanwege het calvinistische erg zuinig en daarmee simpeler in onze keuken. Voor ons waren de kolonisten welkom om een andere kijk op smaken te krijgen en eens andere gerechten te eten dan wat wij altijd gewend waren. Als wij daarentegen altijd de rijke,'gevulde' eetcultuur van de Belgen hadden gehad én wat meer chauvinisme, weet ik nog niet zo net of wij onze kolonisten zoveel invloed zouden hebben gegeven.

Feit is wel dat er tegenwoordig ook in België, veel meer buitenlandse eethuizen/restaurants te vinden zijn, want ook daar heeft inmiddels de Italiaanse-, oosterse-aziatische keuken enz. zijn intrede gedaan.
De Belgen stonden altijd als gastronomisch land bekend en hun gastronomie zal dan ook altijd het topje van eetcultuur in hun land blijven bezetten.
amc