Wat is het verschil in smaak, prijs en kwaliteit tussen Pangafilet, Pangasiusfilet en tilapiafilet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-pangasiusfilet-tilapiafilet.211721
Let wel op dat je kweekvis uit Nederland hebt, kweekvis uit Azië is vaak gekweekt in vervuild water.
Zie onder andere hier: http://www.hln.be/hln/nl/2662/Coral-Sea/article/detail/1062874/2010/02/06/Pangasius-de-waarheid-over-de-wondervis-uit-het-vriesvak.dhtml
http://www.vetvrij.com/pangasius-tilapiafilet-getest-door-vara-kassa.html

Antwoorden (1)

Tussen de eerste tweer zit geen enkel verschil, het zijn synoniemen van elkaar. Pangasius is de Latijnse naam van de vis. Deze naam is in het Nederlands onveranderd overgenomen, of hij wordt als Panga verkocht. Sinds een aantal jaren is Pangasiusfilet het hele jaar door verkrijgbaar in de Nederlandse vishandel, en is hij enorm populair. De smaak is zacht. De vis wordt (diepgevroren) in graatloze filets verkocht. Aan de hand van de kleur van de filets kun je de kwaliteit bepalen. Een gele filet heeft een lage kwaliteit en een roze heeft een gemiddelde kwaliteit. De witte filet heeft de beste kwaliteit.

De tilapia is een baarsachtige tropische zoetwatervis. Hij komt oorspronkelijk uit tropisch Afrika en het Midden-Oosten, maar wordt tegenwoordig ook kleinschalig in Nederland en België gekweekt voor consumptie. Tilapia filets zijn eveneens graatvrij en hierdoor makkelijk te bereiden. Door de stevige structuur van het visvlees is deze vissoort prima geschikt voor het bereiden van ovenschotels. Door de milde smaak kan tilapia met alle soorten groenten gecombineerd worden.
Amadea