zelf je eigen kippies eten, is dat zonder risico??

wij eten geen kip meer uit de supermarkt. nu willen wij zelf kippies groot brengen en laten slachten. dit hebben wij al helemaal uitgezocht en dit gaat prima. alleen onze kippies hebben natuurlijk geen inentingen en al helemaal geen antibiotica.. lekker puur dus..

maar hoe veilig is dit? kan ook door slaan in bio , denk ik?
weet iemand dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen inentingen en antibiotica.... geen dierenarts dus ook die ze checkt: misschien zit jij wel een zieke kip te eten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kippies? Wij noemen ze altijd kippen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar haal je de kippen (kuikens) vandaan?
Ze moeten er wel tegen kunnen, gefokte plofkuikens kan je niet zomaar buiten zetten.
Verder een prima plan.

Antwoorden (3)

Indien je zelf kippen groot brengt, ze altijd goed verzorgt, geen medicijnen gebruikt, dan heb je de meest smakelijke en gezonde kip die je maar kan wensen, zeker als de kippen los kunnen lopen, dan zoeken ze precies het voedsel dat ze op dat moment nodig hebben.
Kan dat niet, geef ze dan "scharrelvoer" daar zit alles in wat ze nodig hebben.
Doe je alles met respect voor het dier zelf, dan kan/ mag je ze ook zelf slachten, denk er maar eens over na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich is het veilig maar doordat we tegenwoordig alle producten erg 'verdund' eten geeft dat ook een soort veiligheid. De paling in de grote rivieren heeft een verhoogd dioxinegehalte. Stel dat ik hier in Arnhem al de palingen die ik vang opeet en ik heb goede vangsten dan krijg ik allicht meer pcb's binnen dan de norm. Stel dat ik mijn dochter ook elke week paling geef dan kan het daadwerkelijk problemen geven bij de vruchtbaarheid en de ontwikkeling van het ongeboren kind. Als er dus in jouw leefmilieu een probleem is (lood, cadmium, ???) dan bestaat er de kans dat je dat probleem laat stapelen door de kippen buiten te laten scharrelen.
In het geval van kippen is de besmetting met salmonella van de supermarkt het grootste probleem denk ik, omdat je bij elke keer dat je een kipfiletje snijdt je mes plank en ander voedsel kunt besmetten. Voor de gezondheid zijn microbiologische problemen in het algemeen het belangrijkst zodat kip van eigen productie nog niet zo een slecht idee is.
Voor de meeste producten geldt echter dat de microbiologische kwaliteit in de supermarkt goed tot uitstekend is. De salmonella in pluimvee is echter al decennia lang een probleem.
Over het algemeeen zou ik echter niet aanraden alleen eigen teelt te eten omdat je een stapeleffect kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ze niet ziek worden, blijft het goedgaan. maar aangezien je waarschijnlijk geen specialist ben, kun je niet zíen óf ze ziek zijn. dusss het is flink link wat jullie doen

trouwens, als je die kippen houd omdat je denkt dat dat beter is voor kiplief zelf, is dat echt dom! die kippen bij een boer zijn er beter af. beter beschut tegen weersomstandigheden, temperaturen, heeft daar speciale lichten voor de kippen, krijgt daar duur en speciaal voer, wordt beter verzorgd, krijgt altijd op dezelfde tijd het voer en heeft altijd goed en drinkwaterkwaliteit water tot haar beschikking en er zijn altijd boeren bij die specialisten zijn wat betreft kippenziektes herkennen en genezen. en hebben meer ruimte. en bovenal: je krijgt er betere kip van!