Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe weet ik of ik voldoende calcium opneem?

Want bijna iedere mens eet dagelijks wel vlees, en in vlees zit veel fosfor maar weinig calcium en ik heb gelezen dat de calcium fosfor verhouding 2 staat tot 1 moet zijn.

Hoe kun je nu vast stellen dat je genoeg calcium binnenkrijgt, want vlees.eten zelf bevordert zek niet de calcium opname.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De menselijke behoefte aan calcium is niet zo makkelijk in cijfers te benoemen als het Voedingscentrum en de zuivelindustrie (die jaarlijks ruim 40 miljoen euro uitgeeft aan reclame) ons willen doen geloven, omdat deze erg afhankelijk is van onze leefwijze en ons voedingspatroon. Mensen die een plantaardig dieet volgen en een actief leven leiden hebben waarschijnlijk een lagere calciumbehoefte. Daarnaast reguleert het lichaam de calciumopname heel zorgvuldig. De mate van absorptie, die vooral in het eerste deel van de dunne darm plaatsvindt, is zeer verschillend en wordt beïnvloed door de behoefte van het lichaam aan calcium. Gemiddeld absorbeer je 29 tot 70% van het calcium dat je inneemt, maar hoe meer calcium je inneemt hoe minder het lichaam zal opnemen.

Een gangbare gedachte in Nederland is dat melk een onontbeerlijke calciumbron is voor een goede botopbouw en het tegengaan van botontkalking (osteoporose). Calcium kan echter ook heel goed uit ander voedsel worden opgenomen in het lichaam. Het calcium in groentes is bovendien in het algemeen beter opneembaar dan het calcium uit koemelk .

Bekijk onderstaande bronnen maar eens.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zuivelprodukten blijven de grootste calciumleveranciers.
Als je dus genoeg zuivel eet/drinkt krijg je al vaak een wezenlijk deel calcium binnen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Er zijn ook groenten die relatief meer calcium bevatten dan andere soorten. Zo heeft broccoli 100 mg. calcium per ons, chinese kool, spinazie, postelein, radijsjes en rammenas bevatten zelfs 125 mg. per ons, maar de calcium uit spinazie wordt weer niet zo goed opgenomen dan die uit groene kool en broccoli.

Ook vis levert in het algemeen 2 keer zoveel calcium als vlees. Een haring levert bijv. 78 mg. per ons en zeebrasem zelfs 141 mg. per ons. Andere vissoorten leveren gemiddeld 25 mg. per ons.

Calciumrijk fruit zijn; abrikoos (90 mg. per ons) appel (50 mg. per ons)dadels (70 mg. per ons) en dan zijn er nog de kiwi en pruimen met rond de 40 mg. per ons.

Eet je hiervan dagelijks genoeg, dan heb je gewoon voldoende calcium. Je kunt als je weet dat je te weinig calcium binnenkrijgt, ook bij de reform of drogist calciumtabletten kopen en die kan je dan aanvullend ttot je nemen. Op mijn bron kan je een overzicht zien van het calciumgehalte van diverse voedingsmiddelen. Je kunt dan zelf checken of en hoeveel je binnenkrijgt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ritsuka
13 jaar geleden
Er zijn bepaalde groentes, boerenkool dacht ik ook, die veel meer calcium leveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had juist gelezen dat zuivelproducten juist slechte calciumbronnen zijn.
Ze bavatten weliswaar veel calcium maar veel meer fosfor waardoor de opname van calcium erg slecht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb onlangs een amerikaans onderzoek gelezen,dat er in melkproducten meer fosfor zit,dan men denkt.Dat komt door de kunstmest die de boeren gebruiken,en die de koeien dan dmv grazen binnen krijgt.
Ik heb zelf osteoporose,en mij is 4 jaar geleden aangeraden,alleen maar echte biologische melkproducten te gebruiken.Deed dat daarvoor niet.Merk door de scans dat de laatste 3 jaar mijn botdichtheid is verbeterd.
Voor mij dus geen normale melkproducten meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sannie, je bent geweldig.
Aan eigen ervaringen heb ik veel meer dan gewoon van het internet overschrijven.
Heel erg bedankt voor je reactie!
Zou me er niet druk over maken met een enigszins normaal dieet. Voor zover ik weet is calciumgebrek in de voeding in Nederland geen issue. Calciumproblemen hebben eerder te maken met hormoonproblemen of vtamine D gebrek en dergelijke.

Toegevoegd na 14 minuten:
Bij nierpatienten wordt de hoeveelheid fosfor belangrijk. Die krijgen dan ook medicijnen toegediend om het fosfaat te binden (Lanthanium).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je botstructuur is al bepaald op het moment dat je cellen zich zijn gaan splitsen om zo een mensje te vormen. Het heeft dus geen enkele zin om calcium tot je te nemen! Het is met andere woorden al vastgelegd in je DNA.
Melk schijnt zelfs je botten te ontkalken! Wat wel goed is voor je? Groene groenten, bonen, noten en zaden....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing