Hoe eet je honingraat?

Bij het eten kregen we ook een stuk honingraat. Het stond op een schoteltje en zag er op het eerste gezicht uit als een gebakje dat rijkelijk was overgoten met (overigens errug lekkere) honing, maar het bleek gewoon een stuk honingraat te zijn.

Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/gegeten.83359 .

Hoe eet je dat? Als je een stuk honingraat in je mond stopt, houd je na een tijdje pure bijenwas over. Moet je die moeizaam doorslikken? Uitspugen? Al doorslikken voordat alle honing eruit is, zodat het slikken nog makkelijk gaat? Eet je de honingraat helemaal niet op en schraap je alleen de honing af die aan de oppervlakte ligt?

Andere mogelijkheden?

42.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tjonge ... al je reisverhalen op GV !
Ik ga ervan watertanden ...
rose
13 jaar geleden
Gewoon, hapje voor hapje...

Het beste antwoord

Nieuwe raat is eetbaar, maar niet verteerbaar. Bij het eten van raathoning (honingraat) krijg je echter maar een heel klein beetje was binnen, ongeveer 3% van het totale gewicht. Je kunt de was tot een klompje kauwen en uitspugen. Het eten van de onverteerbare vulstoffen is echter wel goed voor je spijs-vertering.

Dat geldt niet voor hele oude raten, of kunstraten (een voorgemaakt stramien dat de bijen gebruiken om hun honing op af te zetten). Die kun je beter niet proberen door te slikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Gewoon dat doen wat jij lekker vind, er zijn mensen die het gewoon kauwen en doorslikken maar ik schraap de honing eraf want ik vind de raat niet lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon kauwen en doorslikken. Niet te lang kauwen want dan heb je kauwgom ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het de bedoeling dat je alleen de honing eruit laat lopen en dat opeet. Volgens mij eet zelfs Winnie de Pooh, die toch echt veel van honing houdt, de raat niet op. Bijenwas is bij niet eetbaar voor mensen en zeker niet lekker, met of zonder honing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker zeg,ik moet gelijk weer aan vroeger denken.De honinggraat zit bomvol goede dingen.Wij kauwden er vroeger op net zolang tot het nergens meer naar smaakte en spuugden het daarna inderdaad uit.Als een soort kauwgum zeg maar.Inslikken kan geen kwaad hoor,het komt er waarschijnlijk gewoon weer uit langs de andere kant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het niet altijd eet, zou je kunnen volstaan met de honing er zo veel mogelijk af te halen. Het is wel een kleverige gebeurtenis! De doorgewinterde eters, (meestal turken) eten de raat in zijn geheel,waarbij het zaak is zowel de raat als de honing zoveel mogelijk te gelijkertijd door te slikken. De raat kan anders een nogal stijf papje gaan vormen,waardoor je , als je het niet gewend bent, kunt gaan kokhalzen.