Veganisme is het gedragsprincipe inhoudende dat men dieren niet doodt en geen leed berokkent, hetgeen onder andere met zich meebrengt dat men op geen enkele wijze gebruik maakt van dieren, noch van producten die van dieren afkomstig zijn. Met andere woorden, men laat de dieren in principe volledig ongemoeid. Wat het veganisme betreft behoren zij onbeperkt hun natuurlijke vrijheid te behouden.
Op voedingsgebied betekent een en ander dat niet alleen afgezien wordt van het eten van vlees, vis, schaaldieren en gevogelte (vegetarisme), maar ook van dierlijke voedingsproducten, voor de verkrijging waarvan de desbetreffende dieren vaak niét gedood hoeven te worden, zoals melk(producten) en eieren. Op andere gebieden brengt het veganistische principe met zich mee, dat geen dierlijke materialen gebruikt worden, (zoals leer, dons, wol en ivoor) en dat dieren niet gebruikt worden, bijvoorbeeld als vervoermiddel, sportattribuut, of als onderdanig gezelschapswezen.
Nederland telt ongeveer 16.000 veganisten.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

=====================
Veganisme volgens de Van Dale
=====================
ve·ga·nis·me (het ~),
streng vegetarisme, waarbij men zich ook van zuivelproducten onthoudt;

levenswijze van vegetariërs die geen dierlijke voedingsmiddelen consumeren, en ook andere dierlijke producten (als leer, wol, zijde e.D.), voor praktisch haalbaar, niet gebruiken.

(1926-1950 - Eng. veganism, van vegetarian (vegetariër))

=========================
Veganisme volgens de Nederlandse Verening voor Veganisme
=========================
Veganisten zien zo veel mogelijk af van voeding, kleding, schoeisel, medicijnen, cosmetica en andere producten, verkregen via gebruik van welk dier dan ook. Er kunnen verschillende redenen zijn voor deze keuze: Exploitatie van dieren maakt inbreuk op hun geestelijke en lichamelijke integriteit en gaat meestal gepaard met vrijheidsberoving, mishandeling en het doden van dieren.

=================
Veganisme volgens Wikipedia
=================
Veganisme is de levenshouding, waarbij geen gebruik gemaakt wordt van dieren en dus evenmin van producten, die van dieren afkomstig zijn.

Dus eten veganisten geen voedsel van dierlijke oorsprong en gebruiken geen voorwerpen (zoals kleding), die van dierlijke oorsprong zijn. Verder laten ze dieren hun natuurlijke vrijheid. Dit laatste brengt met zich mee, dat ze tegen dierproeven zijn, geen huisdieren houden, geen dieren als vervoermiddel gebruiken en niet met dieren aan wedstrijden of voorstellingen meedoen.

Maar niet alle veganisten volgen exact dezelfde maatstaven vooral ivm het huisdieren aspect.

==========
Conclusie
==========
Veganisme is een levenswijze waarbij men geen deel wil uitmaken van de exploitatie van niet-menselijke dieren.

Veganisten onthouden zich van produkten die dierlijke ingrediënten bevatten (voedsel, kleding, cosmetica, geneesmiddelen,...) of waarvoor dieren werden gebruikt (dierenproeven, dierentuin, hondenshow,...).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indrukwekkend antwoord. Dikke plus!
Veganisme is een leefwijze waarbij op geen enkele manier gebruik wordt gemaakt van dieren en van producten die afkomstig zijn van dieren. Zo eet een veganist geen vlees, vis, schelpdieren en gevogelte. Ook worden geen producten als eieren en zuivel gegeten, dit in tegenstelling tot vegetariërs. Verder gebruiken de meeste veganisten ook geen voorwerpen en producten die van dierlijke materialen zijn gemaakt. Voorbeelden hiervan zijn leer, cosmetica, medicijnen en dergelijke. Veganisme is dus een leefstijl die zich niet alleen tot de voeding beperkt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een veganistische voeding bestaat uit alleen maar plantaardige producten. Vlees, vis, zuivel en eieren worden niet gegeten. Deze producten vormen echter een belangrijke bron van vitamine B12, eiwit, ijzer, calcium, vitamine A, vitamine D en omega 3. Sommige van deze voedingsstoffen komen niet of nauwelijks in plantaardige producten voor. Daarom dienen veganisten extra op hun vitamine en mineralen inname te letten.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.fitforme.nl/gezondheid/veganisme
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een veganist is iemand die geen dierlijke producten gebruikt en ook geen producten die getest zijn op dieren of waarvoor dierlijke producten gebruikt zijn. Naast geen vlees, vis, zuivel, ei en honing ook geen leer, wol en zijde.

Iets wat veganistisch is, bevat dus geen dierlijke producten en is niet op dieren getest. Dat is eigenlijk het korte antwoord op je vraag.

Er wordt daarbij ook gelet op het gebruik van E-nummers, want die zijn vaak dierlijk. Denk vb. aan gestampte luizen (karmijn) in chips (E120) en eendenveren in brood (L-cysteïne). Maar dat geldt alleen voor vegans die bewerkte, verpakte producten eten.

(Zelf eet ik gewoon puur en koop ik weinig verpakte producten dus hoef ik vrijwel nooit verpakkingen te lezen)

Hier nog een toelichting:

Ik ben zelf dus veganist en bij mij is het voorgekomen uit logica. Ik ben veganist voor alle redenen: dieren, medemens, gezondheid en milieu. Maar vooral logica.
Na het lezen van het boekje Skinny Bitch, besefte ik mij ineens hoe onlogisch het is om je leven lang melk te blijven drinken van een ander diersoort met 4 magen, terwijl melk is bedoeld voor een zuigeling. Melk is heel moeilijk om te verteren voor een mensenlichaam. Ook besefte ik me daarvoor niet hoeveel dieren ik leed bezorg met het gebruik van de biologische eieren en melkproducten die ik daarvoor nog gebruikte.
Waarom dierlijke producten blijven gebruiken als ik daar mezelf, dieren, mensen en de planeet mee schaad?
Mijn leefstijl is gebaseerd op het niet medeverantwoordelijk willen zijn voor het leed van een ander.
Er staat hele goeie speech op Youtube van Gary Yourofsky. Als je die kijkt zal je denk ik veel begrijpen van de vegan leefstijl en inzichten krijgen.
Ik heb de link naar de hele speech toegevoegd, maar hij is ook in stukjes te vinden met Nederlandse ondertiteling.

De shockumentary Earthlings maakt ook duidelijk waarom mensen ervoor kiezen om de exploitatie van dieren te ontwijken.
www.earthlings.nl

Verder kun je met al je vragen over veganisme terecht op het forum op www.veganisme.org.
Er zijn daar veel mensen actief die je graag van alles uitleggen.
Op die site vind je overigens ook veel informatie.
Hieronder ook een link naar een leuke brochure over veganisme.