wat is het verschil tussen een voedings calorie( bv in chocolade ) en een warmte calorie die we kennen bij water 1 cal - 1 gram water een gr. hoger ?

Toegevoegd na 21 minuten:
van 100 cal chocolade wordt je dikker, van 200 gram hete koffie , zijn ook veel kalorien niet !! vandaar de vraag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Je kunt beter kijken naar de voedingswaarde van iets. Stel dat een korkje en een appel evenveel kcal bevatten, dan kun je beter de appel eren.

Het beste antwoord

Er is in principe geen verschil, maar let op, wat bij voeding in de volksmond een calorie genoemd wordt, is eigenlijk een kilocalorie ! Dus 1000 maal zoveel als de "wetenschappelijke" calorie. Daarom tikken die calorieen in de hete koffie niet zo erg aan.

Toegevoegd na 2 uur:
Van 100 calorieen aan chocolade word je niet dikker, want als ik met de waarde 540 kcal per 100 gram ( http://www.calorielijst.nl/product/?calorie=8154 ) reken dan weegt 100 calorieen aan melkchocolade 0.037 gram.

(dus dat vraagsteller het al over 100 cal aan chocola heeft, geeft al aan dat inderdaad in de volksmond een kcal = calorie)

Toegevoegd na 2 uur:
Ik maak nog een rekenfout ook, het is de helft daarvan : 0.0185 gram (18.5 milligram) aan chocola.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat van de volksmond klopt niet hoor.
ik denk dat je of zelf in de war bent, of je misschien die wikipedia pagina verkeerd hebt begrepen. dat het aantal calorieen in de EU uitgedrukt wordt in kilocalorieen, wil niet zeggen dat een calorie eigenlijk een kilocalorie is, maar dat ze gewoon per duizend worden weergegeven.
gvrox
12 jaar geleden
Heb jij ooit iemand over kilocalorieen horen spreken dan (in verband met voedsel) ? Inderdaad wordt het op de verpakking aangegeven in kcal (kilocalorieen), zoals het hoort. Ik heb hier een pak koekjes met chocolade, die zijn 68 kilocalorieen per koekje, dus dan zou iemand zeggen "het koekje heeft 68000 calorieen" ? ... De wiki-pagina heb ik niet verkeerd begrepen, en ik ben ook niet in de war.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik heb iemand over kilocalorieen horen spreken ja. En je vraagt inderdaad aan iemand: hoeveel calorieen zitten daarin? Maar als er dan op de verpakking staat: 68 kcal, dan is het antwoord niet "68 calorieen". Dat heb ik nog nooit gehoord. En als iemand dat antwoord geeft dan is het ook gewoon pertinent fout.
Het antwoord is dan inderdaad "68 kilocalorieen" of zoals jij zegt "68000 calorieen", maar dat laatste hoor je inderdaad zelden.
gvrox
12 jaar geleden
Blijkbaar hebben we dan verschillende ervaringen, en dat kan, en is niks mis mee :) Maar je ziet dat de vraagsteller wel kcal als cal benoemt, 100 cal aan chocola is (bijna) helemaal niks. Ben het helemaal met je eens dat "68 calorieen" dan een fout antwoord is, wetenschappelijk gezien. Bovendien is kilojoule de juiste eenheid van energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog eens nagoogled, en inderdaad veel sites waarschuwen dat met calorieen vaak kilocalorieen worden bedoeld! Dat heb ik zelf nog nooit meegemaakt, maar bij deze: i stand corrected!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh wacht, viridiflavus jij bedoelt dat de SI eenheid van massa KILOgram is, en niet gram, en dat de eenheid van energie daarom KILOcalorie moet zijn, en niet calorie.
Dat is inderdaad vreemd. Neemt niet weg dat ik het begin van je reactie stom vind :P
gvrox
12 jaar geleden
Vergissen is menselijk (en ik ben zelf zeer menselijk op dat gebied :) , en mooi van je dat je het nog even opgezocht hebt, waarvoor dank.

Andere antwoorden (1)

Er is geen verschil tussen. Een calorie is de hoeveelheid warmte nodig om 1 gram van n stof 1 graad in temperatuur te laten stijgen. (of die vrijkomt bij afkoelen)
De chocoladecalorie wordt gebruikt om jouw lichaam te verwarmen, en te laten groeien.
Als je lichaam op dat ogenblik teveel calorieen binnen krijgt, worden die gewoon opgeslagen in/als vet voor slechtere tijden
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitstekend verwoord! +1