Kun je de weggelekte vitamines uit aardappelen opdrinken?

ik kwam laatst de vraag tegen van iemand die zich afvroeg of geschilde aardappelen die weggelegd worden in een kom water de volgende dag nog evenveel vitamines bevatten. Ik had toen geantwoord dat dat niet zo was omdat de vitamine B die veel in de aardappel zit oplost in water. Maar ik vraag me nu af: wat als je die oplossing opdrinkt en de aardappel eet? Heb je dan evengoed nog evenveel vitaminen binnengekregen als wanneer je een net bereide aardappel eet? Uitgaande van dezelfde bereidingstechniek.
En zou dat ook voor andere groenten gelden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het zullen voornamelijk de B-vitamines zijn die in het water zitten. C is ook wateroplosbaar, maar dat gaat kapot bij het koken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vond het niet echt een bevredigend antwoord, want je beantwoorde de vraag totaal niet, maar je hebt mazzel dat degene boven je de plank compleet misslaat en de tijd bijna op is;)

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat de aardappels weinig vitamines zullen loslaten in alleen een kom koud water. Als je de aardappels kookt, dan wel. Dat water kun je dan gebruiken om toe te voegen aan je jus.