Mag een product een 'geheim ingrediënt' hebben?

Ik zag laatst namelijk in een programma hoe Heinz ketchup wordt gemaakt. Daar deden ze ook een 'geheim' ingrediënt in. Ik ga ervan uit dat dat dan ook niet op de verpakking staat als ze niet op tv zeggen wat het is.
Maar is het niet zo dat de ingrediënten op de verpakking moeten staan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Ritsuka
12 jaar geleden
Coca cola doet dit ook
flyingcrow
12 jaar geleden
Goeie vraag!

Het beste antwoord

Het is wettelijk verplicht om alle ingrediënten op de verpakking te vermelden.
Maar je hoeft het niet altijd tot in detail te specificeren. Zo zijn aanduidingen als: aroma, kruiden, plantenextract etc voldoende. Daar kan je nog van alles mee.
Dus je moet de verzamelnaam wel vermelden maar niet exact welk stofje.

Toegevoegd na 48 seconden:
bron: eigen ervaring als productontwikkelaar in een levensmiddelenbedrijf.
Utrecht
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (4)

Een geheim ingrediënt is een onderdeel van een product dat goed wordt bewaakt tegen openbaarmaking voor concurrentievoordeel. Soms is de stof maakt een merkbaar verschil in de manier waarop een product uitvoert, uiterlijk of smaak, andere keren wordt het gebruikt voor reclamedoeleinden. Geheime ingrediënten worden normaal gesproken niet gepatenteerd, omdat dat zou leiden tot een publicatie, maar ze worden beschermd door handelsgeheimen wetten. Werknemers die toegang moeten hebben tot het geheim zijn meestal nodig zijn om non-disclosure overeenkomsten te ondertekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies geen antwoord op de vraag..
Helaas wel. Zo heb ik al eens op apengapen gelegen omdat het 'geheim ingrediënt' blijkbaar iets was waarvoor ik allergisch ben. Toen ik het bedrijf daarnaar vroeg, kreeg ik de reactie dat ze dat niet mochten zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oe, das geniaal!!!
flyingcrow
12 jaar geleden
een hele goeie!
Ik neem aan dat als het als toevoeging gepatenteerd is, het niet vermeld behoeft te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ingredienten worden altijd op de verpakking gezet maar niet tot in de kleinste details zoals kleurstoffen of aroma.s daar heb je zoveel soorten van kijk bijvoorbeeld naar coca cola die is tog echt het lekkerst daar kunnen de b merken niet tegen op omdat ze een speciaal recept er voor hebben gemixt met ingredienten die bijna alemaal op de verpakking staan maar anders worden aangeduid zozit het ook met ketchup en de nescafe chocomel bijvoorbeeld.