Hoe kun je Chinese tomatensoep net zo lekker krijgen als bij de Chinees?

Ik heb het al zo vaak geprobeerd, maar als ik bij een chinees restaurant tomatensoep krijg, is die gewoon stukken lekkerder.
Heet iemand een idee of een recept?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
7.2K

Het beste antwoord

INGREDIËNTEN
Voor 4 personen

kippenbouillon:
•2 kippenbouillon blokjes
•2 kippenpootjes
•1 ltr water
•1 ui
•1 teentje knoflook

Voor de soep
•1 blik tomatenpuree
•1 a 2 eetl bloem
•beetje water
•3 eetl suiker
•zout/ peper
•½ theel. djahe (gemberpoeder)
•halve eetl azijn
•2 kleine ontvelde tomaten
•optioneel: lenteui het groen in dunne ringen.
•30 gr. mihoen

Zet kip samen met de bouillonblokjes en water op.
Snijd uien en knoflook grof en voeg deze toe.
Breng aan de kook en laat ongeveer 15 minuten trekken. Verwijder de kippenpootjes en pluk het vlees eraf. Zeef de bouillon daarna.
Zet de tomatenpuree even aan. Voeg dan bloem en djahe toe en roer goed door.
Doe er een beetje water, suiker, zout, djahe, halve eetl azijn en ontvelde tomaten en bouillon bij.
Laat dit 15 koken. Kook ondertussen de mihoen en bak dit aan.
Blend de soep tot een homogene massa mbv een staafmixer of keukenmachine.
Breng wederom aan de kook. Schep in een soepkom wat kip en dan soep. Maak af met de gebakken mihoen en lenteui.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik heb hier zelf helaas geen recept van omdat ik deze soep te zoet vind.
Maar ik heb er wel een op google voor je gevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Albert Heijn verkoopt toch pakjes Chinese Tomatensoep?
Doe daar wat tauge bij en wat schepjes suiker en je komt heeeel dicht in de buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neem een romige tomatensoep (niet italiaans, natuurlijk en zonder mascarpone of basilicum)uit een pakje of een blik, wat appelmoes en niet te vergeten een flinke eetlepel vestin (mononatriumglutamaat) erbij... dan krijg je de pas echte Chinese smaak...

Toegevoegd na 26 seconden:
vetsin is te krijgen bij elke zichzelf respecterende toko...

Toegevoegd na 21 minuten:
let wel: In Nederland mag Ve-tsin als additief slechts beperkt gebruikt worden met een maximum van 10g per kg gerecht...

Toegevoegd na 26 minuten:
als er in je pakje of blikje al veel E-621 zit kun je de ve-tsin wel weglaten... dan is de Chinese smaakervaring al gegarandeerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ve-tsin ofwel E162 is zo'n rotzooi voor je lijf, liever niet gebruiken!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@loes
dat vind ik ook hoor, maar dan wordt het wel echt zoals de soep die je bij de chinees afhaalt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natriumglutamaat is een ingrediënt van het Chinese keukenkruid Ve-tsin. Van oorsprong komt Ve-tsin uit Japan, waar het uit gefermenteerd zeewier werd bereid. De smaak van de stof is zo typerend dat deze wordt aangeduid als vijfde smaak: umami; ook wel te omschrijven als "hartig". (De andere primaire smaken zijn zout, zoet, zuur en bitter.) Vrij glutamaat (het werkende deel van natriumglutamaat) komt van nature in verschillende andere voedingsmiddelen voor. Voorbeelden zijn tomaten, gefermenteerde sojaproducten, oude kaas en gistextract. In deze (en andere) voedingsmiddelen ontstaat het vrije glutamaat als afbraakproduct van eiwitten. Oude kaas, waar het afbraakproces van de eiwitten langer heeft geduurd, bevat meer vrij glutamaat dan jonge kaas. Hierdoor smaakt oude kaas meer "umami", oftewel "hartiger". Waarom toepassing van Ve-tsin of E-621 ofwel MSG?
Als het er van nature in zit, waarom wordt het dan toegevoegd?
Wegens tijdgebrek. Want pas na genoeg koken of rijpen komt glutamaat vanzelf vrij uit de eiwitten die er in zitten. Zoals bijvoorbeeld bij soep van schenkel die 6 uur heeft staan trekken of 14 maanden oude Patanegra ham. Hoewel E621 een slechte reputatie heeft en als veroorzaker wordt aangewezen van allerlei gezondheidsklachten komt dit niet ondubbelzinnig naar voren bij onderzoeken. Zelfs niet bij mensen die zichzelf omschrijven als patiënten die lijden aan het ‘Chinees restaurant syndroom’. Wel bleken oudere mensen meer te eten van de maaltijd met Ve-tsin dan van dezelfde maaltijd waar het niet in zat. En waren de met Ve-tsin besprenkelde spruitjes heel wat beter te pruimen dan die zonder. Chinees-restaurantsyndroom
Van de stof werd in het verleden verondersteld, dat het het chinees-restaurantsyndroom, ook wel Dr. Wong-syndroom, naar de naam van de ontdekker ervan, kan veroorzaken. Wetenschappelijk onderzoek onder gecontroleerde omstandigheden heeft dit weerlegd. Het zou uitmaken, of de stof natuurlijk ontstaat, of chemisch wordt bereid. De klachten die er zouden kunnen ontstaan gaan van gevoelloosheid van de nek, armen en rug, hoofdpijn, tintelingen tot aan versnelde hartslag en maag- en darmklachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommigen veronderstellen, dat de stof kan werken als een trigger bij de totstandkoming van bepaalde ziekten. Er is geen wetenschappelijk onderzoek dat deze hypothese ondersteunt. De vermelding van de aanwezigheid van MSG in het voedsel is verplicht. Dat geldt alleen bij voorverpakt voedsel. Het geldt niet voor voedsel, dat bijvoorbeeld in restaurants wordt geserveerd. En uiteraard ook niet voor die producten waar het in hoge hoeveelheden van nature in voorkomt. Wilt u geen enkel risico lopen? Dan kunt u maar beter op zoek gaan naar een alternatief. Weet u een goed en veilig alternatief? Dat vers & veilig klinkt? Qua risicobeoordeling er veel gunstiger uitvalt? Niet door de EFSA wordt afgekeurd? Laat u het ons dan even weten? http://www.haccp-advies.info/blog/index.php/2008/08/05/haccp-de-legendes-en-feiten-over-vetsin-e-621/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je-mig, wat een lap tekst :o
Probeer eens bij gewone tomatensoep (zonder kruiden) wat honing te doen word lekker zoet,om hem romig te krijgen kun je er een klein scheutje volle koffiemelk in doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel veel suiker er in doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewone tomatensoep uit pak of blik, flink veel appelmoes en ve-tsin (kan je eigenlijk beter niet gebruiken) en tauqe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
appelmoes???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hè getver, ik vind die tomatensoep van de chinees al niet lekker, maar om er dan een pot appelmoes in te doen, blèè
Voor soep met appelmoes van mij een -netje :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Appelsoep? Haha!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst proeven dan minnen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb niet geproeft, dus ook niet gemint ;), maar 't lijkt me erg smerig!
Neem 2 stukken kipfilet,met 2 liter water,en 4 blokjes kippen bouillion.
Breng dit aan de kook en laat dit trekken.
Als het klaar is de kipfilet eruit.
Dan 2 pakjes gezeefde tomaten erbij ,en doorroeren.
2 eetlepels bruine suiker erbij doen.
3 a 4 eetlepels gembersiroop erbij.
De kipfilet in kleine stukjes snijden en dan er weer bij doen .
Langzaam tegen de kook aan laten komen.
Meestal neem ik iets meer water dan dat de boillionblokjes aangeven,dan weet je zeker da het nooit te zout is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je, ik denk dat je qua smaak heel dichtbij komt met dit recept.
Flink wat tomatenketchup erbij.........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt dan al waarschijnlijk de tomatensoep in China gegeten. Eigenlijk kan je niet exact hetzelfde koken!
Je proeft het, maakt het na in NL, maar er zitten natuurlijk ook kruiden in! Maar die kan je niet zien! Mijn vader heeft het ook gehad, maar dan met een lekkere salade en die was ook niet exact hetzelfde zoals in China, zei ie.
Bronnen: