Ja dan werk je voor de Michelingids of voor Gault Millau of voor de Lekker. Maar meestal zijn dat mensen die eerst zelf als kok gewerkt hebben. En een kok test ook eerst zijn eigen eten. Als je dan goed bent in koken en dus ook proeven, dan p0as ben je geschikt als etenstester.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat beroep bestaat zeker. Officieel heet dit 'levensmiddelentechnoloog' en vindt plaats in de voedingsindustrie.
In de kwalitietscontrole houd je je bezig met het onderzoeken, controleren, testen en keuren van grondstoffen en producten. Je let op kwaliteit, hygiëne en voedselveiligheid.
In de productontwikkeling bedenk je nieuwe producten, zoals modieuze soepen of toetjes. Je bent dan productontwikkelaar en houdt je voornamelijk bezig met het ontwikkelen van nieuwe en het verbeteren van bestaande producten. de verbetering van smaak en vorm en het ontwikkelen van geheel nieuwe smaken/producten hoort dan tot jouw takenpakket. In jouw werk test je dan allerlei voedselproducten en ben je op een creatieve manier met voedsel bezig. Jij bedenkt bijv.een nieuw toetje of een nieuw biertje. Je kan ook zomaar een geheel nieuwe soep op de markt brengen.

Het is echter niet zo gemakkelijk als het lijkt want er komt wel veel kennis/wetenschap bij kijken. Het is dan ook een HBO-opleiding omdat je vaak met microbiologie en celbiologie te maken krijgt en veel in het laboratorium ontwikkeld wordt.
amc
12 jaar geleden
Je kunt voorproever worden maar er zijn ook genoeg inspecteurs die flink betaald krijgen om in een duur resaurant te kijken of de garnalen wel juist bereid zijn en of het bestek wel mooi glimt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Culinair recensent voor bv een krant is ook een optie.
Of een smaakpanel, die zijn er in verschillende varianten, als consument en professioneel. De eerste gaat over je persoonlijke mening over bv nieuwe of aangepaste producten. Voor de tweede heb je een opleiding nodig. Je doet dan uitspraken over smaak , mondgevoel, kleur en meer sensorische dingen.

Naast de eerder genoemde levensmiddelentechnologie en microbiologie (op MBO en HBO niveau) heb je ook nog de chemische kant
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat bestaat wel degelijk het proeven van eten, daar een leuk (of minder leuk) stukje over schrijven en er nog voor betaalt krijgen ook.

De mooiste 'job' van Mokum heeft misschien Johannes van Dam wel.

Met een duur woord heet het dat Johannes van Dam culinair journalist is, wij zeggen liever, "Johannes eet voor niets en zeurt gratis"

Toegevoegd na 51 seconden:
http://www.mokums.nl/johannes_van_dam.html