Het aantal gram vet dat in een blikje sardientjes in olie zit, is dat op de verpakking met of zonder olie meegerekend?

Ik giet namelijk alle olie er altijd uit, en daarna knijp ik het er ook uit.
Is wat op de verpakking (16g vet) dan met die olie meegerekend of als de olie er uit gegoten is, dan pas?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Omdat de fabrikant niet weet, wie er wel en niet de (of alle) olie uit het blikje giet, en ook niet weet of er zelfs mensen zijn die ook nog in die sardientjes gaan knijpen, om het laatste vetrestje eruit te krijgen, zal hij het totaal aan vetten weergeven. Dus het vet van de vis en van de olie totaal. Maar dat geldt natuurlijk alleen, als het werkelijk zó is, dat op jouw blikje alleen maar staat: 16g vet, en verder niets.

Er zijn blikjes sardientjes waar het veel uitgebreider op staat. B.v.
Inhoud 90 gr sardientjes = 200 kcal, 20 gr eiwit, 13 gr vet; waarvan 3,5 gr verzadigd, 5,9 gr enkelvoudig en 3,6 gr meervoudig onverzadigd vet.

Dat je die olie eraf giet, dat kan ik mij wel voorstellen, maar dat je die sardientjes ook nog uit gaat knijpen, lijkt me niet zo verstandig. Het hele kleine beetje olie dat achterblijft, aan of in het visje, is helemaal niet zo slecht, en het vet wat in het sardientje zèlf zit, is zelfs erg gezond. Het vet van een sardientje behoort namelijk tot de "goede" vetten en, hoewel niet in de top 5, hoort het wel thuis in het rijtje zalm, haring, makreel etc...Supergezond!

Niet te hard knijpen dus, en je geen zorgen maken om het minimale beetje olie. Eet smakelijk ;-)