is mais uit een blik gezond?

ik eet graag mais uit een blik en voeg het in bijna al mijn gerechten is dit wel gezond, wordt je niet dik van mais

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.9K

Het beste antwoord

Aan maïs in blik is suiker toegevoegd, dus het is minder gezond dan vers. Je moet echter niet denken dat je die maïs als groente kunt eten, want die voedingswaarde heeft het niet. Het is een lekkere aanvulling op de koolhydraten in een maaltijd. Past in een salade, maar kleurt ook leuk geel op je bord als je daarnaast bijvoorbeeld bruine bonen en rode paprika eet.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel merken voegen suiker toe aan hun maïs, maar er zijn ook wel merken de dat niet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, aan de meeste groenteconserven wordt suiker toegevoegd en niet zo'n klein beetje ook. Soms vergeet ik te lezen en dan zit ik weer eens aan de geconfijte doppertjes...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo heeft het niet de voedingswaarde van groente en kun je het niet als groente eten? Kun je niet beter zeggen dat je het niet ELKE dag als volledige groente moet eten, net als spruitjes en bloemkool? Elke groente komt met zijn eigen pakje aan voedingsstoffen en door elke dag (en gedurende het jaar/seizoen) te variëren kom je tot een (wat betreft groente dan) gezond eetpatroon. Yarax zegt niet dat er verder geen groente wordt gegeten toch?

Andere antwoorden (4)

Verse maïs is altijd beter.. Maar uit blikje zijn ze zeker niet ongezond.. Lees op het label hoeveel calorieën het bevat, maïs bevat geen vet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik denk dat Yaraxms ook de vitamines bedoeld.
Ja wel als het gewoon maïs is waar dus geen suiker aan is toegevoegd, maïs van een maiskolf zal alleen verser (en lekkerder) smaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verse mais heeft veel mineralen en een acceptabele hoeveelheid vezels, maar vitamines vind je er niet in terug.
Honderd gram verse mais bevat ong. 70 kcal. het is dus ook lijnvriendelijk. Het nadeel bij maïs in blik is het feit dat er bij deze maïs ook toevoegingen zijn gedaan die het caloriegehalte van de maïs behoorlijk verhogen. Per 100 gr. gebruik je maar liefst 50 kcal. meer dan bij een verse maïskolf. Tja, als je bij verse maïs lekker boter erover smeert, zijn het ook natuurlijk meer calorieën wat je binnenkrijgt.
Als hoofdgroente is de maïs niet de meest gezonde groente, maar als bijgroente voldoet hij heel goed.
Het is aan de betrachter in hoever deze belang hecht aan vitamines, want die zitten er dus niet in.
Het kan niet kwaad om maïs uit blik toe te voegen aan je maaltijd, maar het geeft dus wel extra calorieën als het uit blik komt en zo gezond als een bijgerecht met vitamines is het ook niet. Maar het is niet ongezond!
amc
12 jaar geleden
Er worden veel dingen aan blikvoedsel toegevoegd, en bij mais ook suiker, dat zorgt ervoor dat er meer calorieën inzitten.
Maar aangezien je mais eet als koolhydraten (het is een graanproduct, en bevat ongeveer 1/10e van de vitamines wat bijvoorbeeld spruitjes bevatten) en niet als groenten, zijn de calorieën zeer welkom. En als koolhydraat is het redelijk gezond. Eet het gewoon niet iedere dag en varieer met je eten. Maar verse mais is wel gezonder (tenzij je er ook allemaal suiker en boter aan toevoegt).

Kan dus best een keertje die lekkere mais.