Hoe maak je champagnepils?

Wat zat er van oorsprong in dit drankje? Ik las dat het al rond 1900 gemaakt werd maar kan me niet voorstellen dat het precies hetzelfde is als dat wat Raak nu verkoopt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
2.8K

Het beste antwoord

Champagnepils is een alcoholvrije limonadegazeuse. Het werd vroeger (inderdaad al lang geleden) door bierbrouwerijen gemaakt, oorspronkelijk omdat die, vanwege het vergistingsproces, beschikten over koolzuurgas dat in limonade zit. Misschien is daar de naam van afkomstig. Toen de vraag naar bovengistend bier begin twintigste eeuw terugliep hadden brouwerijen daarmee een extra bron van inkomsten. Het smaakte naar karamel en was waarschijnlijk niet veel meer dan dat. Misschien was het ook wel een beetje boerenbedrog: rond die tijd kwam het Pils in de mode, en bovengistende brouwerijen konden dat niet maken. Misschien maakte de naam wat goed?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is dus een op (mout?)suiker gebaseerd limonadedrankje waaraan koolzuurgas wordt toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Champagnepils was de bruine variant van de soorten limonadegazeuse, de voorloper van frisdranken, die er waren. In totaal bestonden er 14 smaken, elk met een andere kleur, en allemaal kleverig zoet. De champagnepils had een sterke caramelsmaak.
Omdat er na de eerste wereldoorlog onvoldoende grondstoffen waren om volop bier te brouwen, werd uit armoede gestart met de fabricage van de limonades. Met een impregneermachine, een machine om koolzuur met water te vermengen en een éénkraans limonadeafvuller werd het gemaakt.
Welke ingrediënten er nou precies bij gebruikt werden is niet te vinden. Maar ik vermoed dat de champagnepils die nu nog van Raak te koop is alleen de naam als overeenkomst heeft, en qua smaak heel anders is.
Amadea
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
De champagnepils van nu is niet meer te zuipen! Sinds een jaar of 10 word er aspartaam in toegevoegd, en daardoor krijgt het een gore ranzige na smaak.