Zijn de drankjes van Alpro Soja zuivelproducten? Zo neen, wat zijn ze dan wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
8.7K

Antwoorden (6)

Nee, zuivel wordt gemaakt van melk, het zijn gewoon sojaprodukten, die ze de smaak laten benaderen van een zuivelprodukt. Net als dat koffie koffie is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, alleen melk en eieren en de producten die daarvan vervaardigd worden noemen we zuivel.
De drankjes van alpro-soja (en andere sojadranken trouwens) zijn gemaakt van de sojaboon, plantaardig en hebben dus eigenlijk niks te maken met zuivel. Ze kunnen echter door de samenstelling (en dan voornamelijk het hoge eiwit gehalte) wel gebruikt worden als vervanger voor zuivel door bijvoorbeeld vegetariers, veganisten en mensen met (koe)melkintolerantie.

Behalve om zuivel te vervangen zijn sojaprodukten ook goede vervangers voor vlees. Of het lékker is....tja,over smaak valt nu eenmaal niet te twisten, maar voor mij zal het zeker nooit de doorslaggevende reden worden om vegetarisch te gaan leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grote voordeel is, dat als je niet (meer) tegen melkeiwitten kan (lactose-intolerantie) dat je deze produkten wél verdraagt. Vooral het "puur-fondant-belgian-chocolate"-dessert vind ik heel erg lekker. En nog weinig caloriën ook - mooi meegenomen.....toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is dus idd geen zuivel en het grote nadeel is dat voor de verbouw van soja hele oerwouden worden gekapt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is zuivel op basis van soja...

Zo hebben we vlees op basis van planten...

What´s in a name?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alpro Soja is een vervanger voor zuivelproducten.

Dit staat vermeld op de site van Alpro: "We telen de soja op originele landbouwgrond, die niet onttrokken is aan het regenwoud. De boeren zorgen goed voor deze grond. Door middel van vruchtwisseling zorgen ze ervoor dat deze niet uitgeput raakt."

zie voor informatie Alpro zelf