Hoe kan ik erachter komen of in voeding varken verwerkt is?

Ik eet geen varkensvlees. Nu had ik pasgeleden een XL-kipburger bij de AH gekocht. Thuis zag ik op de verpakking dat hier een poeder in verwerkt is (waarschijnlijk een smaakversterker) wat afkomstig is van een varken.

De burger is de prullenbak ingegaan. Zonde dus...

Nu vraag ik me af of er een speciale website is, waar ik kan vinden in welke producten allemaal varken verwerkt is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (4)

Voor zover ik weet bestaat dat niet. Weet het eigenlijk wel zeker, omdat het gewoon niet bij te houden is.

Je zou je vlees in vervolg bij een halal slager kunnen halen, maar dat kost weer extra geld.

dus ik denk dat je gewoon even goed op de verpakking moet kijken voordat je wat koopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar nog steeds duurder dan voorverpakt
Ik ben bang dat je dan toch moet terugvallen op het bekijken van de ingrediëntenlijst op het product zelf. Er zullen wel lijsten van koosjer of halal eten bestaan, maar die voedingseisen zijn veel strenger dan alleen het niet eten van varkensvlees. Dan is je lijstje dus veel korter dan zou kunnen.

Maar zo'n probleem is het toch niet om even de verpakking te bekijken? Dat doe ik zelf ook, om te zien of ergens gelatine in zit of vleesbouillon in is verwerkt. Het kost even wat meer moeite, maar al snel weet je weer welke producten je in de supermarkt blind kunt grijpen.

Zo'n lijst is sowieso altijd een momentopname omdat er nieuwe producten bij komen, dus ingrediënten controleren moet je toch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ontzettend veel voedingsproducten zit varken. Denk bijvoorbeeld aan: brood, taarten etc. Dus je zou moeten kijken welk poeder (oftewel: smaakversterker) het was en na moeten kijken... Dom van je om de XL-kipburger gelijk weg tegooien terwijl je het ook gewoon even kan nakijken op Google. Eten weggooien is altijd zonde!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt overwegen om in de supermarkt uitsluitend Halal vlees te kopen. Hier zit zeker geen varken in, of poeders/kruiden/andere toevoegingen die van Varken gemaakt zijn. Om iets goedkoper uit te zijn kan je jouw vlees ook kopen bij een buitenlandse supermarkt. Vraag naar halal vlees.

Ik weet niet of je moslim bent en dit de reden is dat je geen varken eet, dat maakt ook niet uit. Mocht je christen zijn is het geen probleem om halal vlees te eten. Van andere religiën weet ik dit niet. Doe in dat geval voor de zekerheid navraag.
Bronnen: