Waar kun je rinse appelstroop nog meer voor gebruiken behalve voor op brood en pannenkoek?

Zat in boodschappenpakket. Sta op het punt om het weg te geven/gooien. Misschien kan het toegepast worden in een of ander gerecht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
10.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom weggooien? Is er dan niemand die je er een plezier mee kunt doen? Familie, vrienden, kennissen, buren, voedselbank?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed lezen graag mevrouw v.d. Berg: ik zei weggeven/gooien. Als niemand het in mijn omgeving wil hebben gooi ik het weg. Ga er niet weken mee lopen te leuren. Ben in principe tegen voedsel weggooien maar soms moet je wel, voordat het anders vanzelf wegloopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit geweten dat er zoveel mogelijkheden zijn met appelstroop. Ga er zeker enige uitproberen. Allemaal bedankt voor jullie antwoorden.

Het beste antwoord

Appelstroop is een uitstekende sausbinder. Een of twee flinke eetlepels appelstroop en een flinke scheut rode wijn bij je vleesvocht en je hebt een heerlijke rode wijnsaus. Of bestrijk vlees eens met een laagje fruitstroop en gaar het daarna in de oven. Het resultaat is een zoet, krokant laagje om het vlees. Tevens goed te gebruiken in stoofvlees of wildsaus. Nee niet weggooien, er is zoveel mee te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

vroeger aten wij het altijd over de bloedworst. ook kun je het goed gebruiken voor een jacht/sudderpotje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn echtgenote gebruikt RINSE APPELSTROOP onder andere bij het maken van Parfait van Appelstroop en Calvados .

Het recept :

Pate a bombe
1 dl water
150 g fijne kristalsuiker
5 dooiers van grote eieren

Klop in een hittebestendige kom de eidooiers met een handmixer op de hoogste snelheid tot ze lichtgeel, dik en romig zijn.
Verwarm in een pan met een dikke bodem het water met de suiker op laag vuur, totdat de suiker is opgelost en de siroop helder is. Roer een enkele keer. Draai het vuur hoger.
Kook de siroop tot hij een temperatuur van 120C heeft bereikt, wat blijkt als een theelepeltje siroop in een glas ijskoud water een stevig en helder balletje vormt. Dit duurt 5-7 minuten. De siroop is goed als hij langs de randen licht begint te karameliseren en te kleuren. Neem zodra de siroop heet genoeg is de pan direct van het vuur.
Zet het mixen van de eidooiers voort en voeg geleidelijk de hete siroop in een dun straaltje toe.
Blijf kloppen op hoge snelheid, tot de pate a bombe in volume toeneemt en romig wordt. Laat het afkoelen.
De pate a bombe kan 1-2 dagen voor gebruik gemaakt worden. Bewaar hem dan in de koelkast en klop hem voor het gebruik op.

175-200 g appelstroop
4 el calvados, of meer naar smaak (je kunt ook rum gebruiken)
3 dl slagroom

Maak de pate a bombe en laat deze afkoelen.
Mix de appelstroop en de calvados door de pate a bombe.
Klop de slagroom lobbig totdat het in zachte pieken overeind blijft staan.
Spatel de slagroom door het appelstroopmengsel en giet het over in een parfaitvorm of een platte diepvriesbak.
Laat de parfait opstijven in de vriezer.
Laat de parfait voor het serveren 10 minuten zacht worden. Serveer het in platte stukken (dus niet in een bolletje) op een bord met wat lobbig geklopte, ongezoete slagroom en een knapperig koekje.

Dit ijs vraagt om een substantielere begeleiding dan een kartonnen fabriekswafeltje, dus kies voor tuiles, kletskoppen of kniepertjes. Als je de koekjes zelf maakt, meng dan wat fijngehalte nootjes door het beslag. Vouw ze direct na het bakken om een ronde stok of een deegroller zodat ze een vorm krijgen waarmee je de parfait makkelijk kan opscheppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook erg lekker om stukjes pittige oude kaas in de appelstroop te dopen.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaaaaa dat wilde ik ook antwoorden :-)
Bak een appel/rozijnencake en besmeer hem met een heel dun laagje appelstroop. Het liefst als deze nog een beetje warm is. Dan smeert het wat makkelijker en de smaak trekt er dan goed in.
Let op: niet te dik smeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt er een heerlijke vinaigrette van maken, lekker bij een salade met kaas erin;

100 gr. balsamico azijn, 1 eetl. rinse appelstroop,150 ml.
arachideolie, 150 ml. extra vierge olijfolie, zout en peper uit de molen.
Eerst de balsamico met de stroop mengen tot een gladde massa en dan al roerende de olieën toevoegen.
Lekker ook in een salade met veldsla, geitenkaas, verse kruiden als kervel, dragon en bieslook, en grotchampignons gebakken in knoflookolie.
In de koelkast is de vinaigrette een maand houdbaar.

Besmeer een volkoren boterham met roomboter en appelstroop. Snijd ½ appel in dunne partjes en leg ze op de stroop. Strooi wat kaneel op de appel. Leg hierop plakjes oude kaas en dek af met roggenbrood. Snijd diagonaal door en je hebt een echt lekkere sandwich.

Als je vlees hebt gestoofd met kruiden als knoflook, kruidnagel, laurier en tijm en je hebt er groenten bij megestoofd als wortel en ui en je hebt het met bouillon afgeblust, dan is het lekker om deze braadjus, samen met de groenten, met een paar lepels appelstroop te vermengen. De saus zeven en op vuur nog even in laten koken.
Lekker met rollade (die je in de jus gebraden hebt) en met zuurkool (in witte wijn en met schijfjes appel en aardappelpuree.

Appelcompôte voor bij gegrild/gefrituurd vlees;

3 stevige appels, 3 eetl. appelstroop, 2 el. balsamico.
De appels in stukken in een pan met dikke bodem doen en de balsamico en de stroop erbij doen. Zet de pan op het vuur en breng aan de kook. Draai het vuur laag, doe de deksel op de pan en laat zo'n 6-7 min. stoven.
Lekker met gefrituurd vlees, de compôte ernaast en met frietjes of gebakken aardappeltjes.
amc
12 jaar geleden
Op pindakaas
Op ijs
Door de chocolade of vanillevla...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je iets bakt (appelbol of appelflap ofzo) is het altijd lekker om er wat appelstroop op te doen als het uit de oven komt. Niet daarvoor want dan karameliseert het helemaal en meestal brand het dan aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Limburgs gerecht: zuur vlees;
Bak runderpoulet of konijn bruin, flink wat gesnipperde uien erbij bakken, dan grote scheut water, half kopje azijn, laurierblad, kruidnagel. Als het vlees bijna helemaal gaar is doe je er een paar eetlepels appelstroop bij en wat dikke plakken ontbijtkoek. Laat de ontbijtkoek smelten. Wel een dag vantevoren klaarmaken, moet doortrekken. Lekker met rode kool en/of sperziebonen. De saus is ook heerlijk over patat.