hoe kan het dat er calorieën in eiwitten, vet en vezels zitten? ik dacht dat er alleen calorieën in suikers zitten, en suikers zijn koolhydraten?

er zitten 9 kcal per gram vet
7 kcal per gram alcohol
4 kcal per gram eiwit
4 kcal per gram koolhydraten

maar ik dacht dat calorieën alleen in suikers kunnen zitten, en koolhydraten zijn suikers?

waarom zitten er calorieën in? wat veroorzaakt dat er calorieën in? welke stof of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

'Calorieën' wil niks meer of minder zeggen dan de hoeveelheid energie die er vrijkomt bij verbranding. Gas of hout heeft bijvoorbeeld ook calorieën. Zodra er iets van 'substantie' in een voedingsmiddel zit (vezels, cellen, suikers, eiwitten, aminozuren, whatever) levert dat voedingswaarde en DUS calorieën.

Suikers zijn relatief eenvoudige koolhydraten waarvan we de brandstof snel en makkelijk kunnen gebruiken of opslaan in de cellen. Voor eiwitten moeten we wat meer moeite doen (omzetten). Vezels leveren ook wel wat brandstof, maar relatief weinig omdat de meesten ons lichaam weer onverteerd verlaten. Hout of gras is dus een slecht voedingsmiddel voor ons.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Calorieën zijn eenheden voor energie. Koolhydraten geven energie, maar vetten en eiwitten ook. Energie is brandstof, dat wordt door je lichaam gebruikt om te kunnen functioneren.
Amadea