Wie weet waar ik het recept kan vinden voor sze chuan yuk ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3.6K

Het beste antwoord

Ehm ja.... Ten eerste schrijf je szechuan aan elkaar. Yuk betekend Varkensvlees, en Szechuan geeft aan wat voor saus het is, Szechuan saus. Szechuan zijn chineze peperkorrels, in de toko verkrijgbaar.

Yuk = Varkensvlees
Kai = Kip
Ngau = Rundvlees
Ha = garnalen

Scechuansaus kun je met verschillende soorten VLEES bereiden en het meest gangbare is met rundvlees. Het hoort niet bij vis/garnalen.

Onderstaand is puur het recept voor de saus. Groenten en vlees moet je er zelf nog bij wokken.

Ingrediënten
1 eetlepel sesamolie, 1 theelepel gemberpoeder, 1 teentje knoflook (fijngehakt), 100 ml kippenbouillon, 1 theelepel fivespice, 1 eetlepel rode wijnazijn, 1 eetlepel zoute sojasaus (Kikoman), 1 theelepel zout, 1 tot 2 theelepels hoisin-saus, tabasco, 1theelepel gemalen Szechuan-peperkorrels, 2 rode pepertjes (ligt eraan hoe heet je het wilt hebben), 1 eetlepel maïzena opgelost in 100 ml water

* Verhit de wok, zorg dat die niet superheet wordt. Je gaat tenslotte niet frituren...
* Voeg de olie toe en fruit de knoflook en de gemberpoeder zachtjes gedurende 1 minuut.
* Doe alle overige ingrediënten behalve de maïzena in een kom en roer het mengsel goed door. Doe het in de wok, roer het door de knoflook en laat dit een minuut of 10 zachtjes doorkoken.
* Voeg de opgeloste maïzena toe en breng de saus weer aan de kook om in te laten dikken. Laat de saus nog een paar minuten doorwarmen.
* Voeg naar smaak nog wat zout of gemalen Szechuan-peper toe.

Eet smakelijk. Ik hoop dat je er wat aan hebt :o)

Groetjes Peanutz
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Even googelen leerde me dat Yuk hetzelfde schijnt te zijn als Beef. Dus hierbij het recept van Beef Szechuan.

benodigheden
500 gr biefstuk, in flinterdunne reepjes gesneden
2 eetlepels olie
1/2 rood pepertje, pitten verwijderd en zeer fijn gehakt
4 eetlepels lichte sojasaus
1 dl bouillon
2 eetlepels maïzena
3 stengels bleekselderij, in de lengte gehalveerd en in stukjes van 2-3 cm gesneden
1 rode paprika, zaad verwijderd en in reepjes gesneden
mespunt zout
zwarte peper uit de molen of gekneusde versgeroosterde Szechuanpeper

bereiding
Verhit in de magnetron een bruineerschaal 5 minuten op de hoogste stand.
Wentel de stukje vlees door de olie, bak ± 1/3 deel in 2-3 minuten op de hoogste stand en doe ze over in een andere schaal.
Verwarm de bruineerschaal weer en bak dan de volgende portie. Het vlees mag in geen geval allemaal tegelijk worden gebakken, dan schroeit het niet goed dicht. Vermeng de sojasaus en bouillon en roer er de maïzena door.
Breng op smaak met het rode pepertje, gemalen peper of Szechuanpeper en een heel klein beetje zout.
Plaats de saus op de hoogste stand in de magnetron en laat 2-3 minuten koken tot de saus gaat binden. Roer af en toe. Doe de paprika en de selderij in de saus, dek de schaal af en laat nog 1 minuut koken.
Leg de biefstuk in de saus, verwarm 1/2-1 minuut en dien direct op.

http://cpg.kokkieblanda.nl/Content/pid=896.html