Hoe lang kun je appels en peren bewaren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deze houdbaarheidsdata zijn niet te vergelijken

Antwoorden (7)

Appels bewaar je in de groentelade van je koelkast. Ze zijn na aankoop ongeveer twee weken houdbaar

Toegevoegd na 51 seconden:
Peren koop je wanneer ze nog vrij hard zijn. Laat ze daarna in een schaal nog een tweetal dagen narijpen. Wanneer je een peer net onder het steeltje een beetje in kunt drukken, dan is de peer rijp. Dit geldt alleen voor handperen, stoofperen kun je onmiddellijk bereiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb vorig jaar appels gekocht en op de fruitschaal gelegd en enkele ervan liggen er nog steeds en ze zijn erg lekker en sappig.
Afhankelijk van hoe vers je ze koopt, hoe onbeschadigd ze zijn, hoe warm het is in de kamer waar je ze bewaart, en met welk ander fruit je ze samen bewaart, tussen de 5 dagen en ruim twee weken.

Je ogen, oren en tong zijn de beste indicatoren of het fruit nog goed is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en neus niet te vergeten! :)
fisbel
12 jaar geleden
Voor de koelkast - oké
Voor de fruitschaal - te lange termijn, zeker met verschillend soort fruit / zie mijn bijdrage hieronder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mwah, ik heb een onverwarmde keuken en daar houden ze het 's winters makkelijk twee weken uit ; soms zelfs langer. Maar dan moeten er geen bananen p de schaal liggen ; dan haal je een week niet.
Appels & peren kan je veel langer dan 2 weken bewaren. Wanneer je een peren- of appelboom hebt, is dat maar goed ook. :)

Wanneer je appels en peren op een goede manier bewaart, zijn ze maandenlang houdbaar. Het hangt er wel vanaf hoe rijp de appel/peer geplukt is, en hoe de conditie van de vrucht is.

Het probleem met supermarktfruit is, dat het meestal maandenlang (soms zelfs een jaar lang) in een koelhuis heeft gelegen. Deze vruchten bewaar je in de koelkast, zo lang jij ze goed vindt (bij mij 2 tot 4 weken).

Als de appel niet meer fris genoeg is voor de müsli, kan je er altijd nog een appelflap of appeltaart mee maken. De bruine plekken natuurlijk weggooien. Maar de rest is nog prima te verwerken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ervaringsdeskundige (heb wat appelbomen) - appels na de pluk zo snel mogelijk koelen. Deze zomer / dit najaar was er een probleem. Overvloedige oogst. Maar als je te lang wacht met plukken is het fruit (over)rijp en vermindert de kwaliteit snel. Iets onrijp plukken is dan beter, maar waar koel je al die appels als ze al midden september zijn geplukt.
Appels met een vogelbeet of wespenbeet, hoe klein ook, direct verwerken. Na 1 of 2 dagen is de appel rot en zit de schimmel erin.

Een fout van veel mensen is dat de appels / peren te lang op de fruitschaal liggen. Het staat zo leuk! Maar beter is het om fruit van de fruitschaal na evtl aanrijping van 1 a 2 dagen zo snel mogelijk te nuttigen. In de praktijk zie je vaak dat mensen de laatste exemplaren van de schaal weggooien. (even geen trek, even vergeten) Een week of langer laten liggen is funest voor de kwaliteit. Beter dus een niet te grote fruitschaal met een stuk of wat vruchten erop.

Als er een partijtje van 1 a 2 kilo of meer is ingekocht (voordelige aanbieding) is het advies het grootste gedeelte in de koelkast te leggen. Als die te klein is voor een paar kilo appels / peren, dan kan het fruit gedurende de periode november - eind februari in de schuur bewaard worden, maar er is altijd een (kleine) kans op ongedierte, zelfs muizen als ze honger hebben.

Ik bewaar in deze periode mijn appels (paar kisten) in de auto. Maar als je die elke dag gebruikt is dat weer niet zo handig. Ook bij vorst (temp. lager dan 4 graden) is dit geen goede plek.

Overigens kunnen bevroren appels nog goed gebruikt worden voor appeltaart en appelmoes.
Zo met wat aandacht kunnen appels en peren goed blijven tot het nieuwe jaar. Ook dan zijn de appels nog wel te gebruiken, maar dan meer voor verwerking in gerechten of appelmoes. Om te eten hebben ze (voor mij) teveel aan kwaliteit verloren.

Een klacht die je leest van fruitboeren maar ook uientelers is dat de prijs vaak wel 5 keer 'over de kop' gaat. 5 kilo uien voor minder dan een euro, appels - € 0,40 per kilo. Daar is niet tegen te concurreren.

Als er een fruitboer in de buurt is, kan je appels / peren direct bij de boer kopen. Voor appels /uitvallers (komen niet in de winkel vanwege kleine afwijkingen) betaal je maar € 5 per kist (16 kilo) 1e kwaliteit is altijd minder dan € 1 per kilo.
Als je wat meer tegelijk inkoopt, is dit item met de bewaartips wel handig.
12 jaar geleden
Dat hangt heel erg af van het ras, de rijpheid bij de pluk en de bewaaromstandigheden.
Een rijpe handpeer moet je binnen een week opeten, sommige bijna rijpe appels kunnen in de koelcel tot ver in het volgende jaar bewaard worden - in feite tot aan de nieuwe oogst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb al de antwoorden van mijn voorgangers gelezen er zijn echter mogelijkheden om appels en peren langer te bewaren door ze in te leggen, te wecken, te ontsappen, jam van te maken of op stroop bewaren. Bijgaand vind u de links.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik haalde gisteren een Kanzi appel uit de koelkast die ik in oktober heb gekocht (twee verloren appels achterin de groentela). Omdat hij er van buiten nog goed uit zag heb ik hem geschild om van binnen te checken. Toen dat er ook goed uit zag, goed rook en smaakte (ook hoorde ik hem niet klagen @Marleen) heb ik hem opgegeten. Prima appeltje en onder gunstige condities zijn appels dus heel lang (zelfs 6 maanden) te bewaren.

Bij peren lijkt me het hetzelfde verhaal. Gewoon je zintuigen gebruiken en als die je in de steek laten komt het er vanzelf weer aan de achterkant uit wat fruit betreft.