Kaas smelt niet goed in oven, hoe los ik dit op?

Ik heb een aantal recepten waar kaas op moet, zodat deze smelt in de oven. Maar de kaas smelt eigenlijk niet goed. Ik koop jong belegen gerapte kaas, maar je blijft de losse 'stukjes' gewoon niet. Is mijn oven niet goed, of ligt het aan de kaas? Wie heeft een oplossing...

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik moest eerst de groente en aardappels voorgaren, dan in een ovenschaal doen, beetje paneermeel en geraspte kaas erop en 15 minuten op 200 graden afbakken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
43.9K

Het beste antwoord

Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed, dat die geraspte kaas een behandeling ondergaat, waardoor de 'raspels' niet aan elkaar gaan kleven in het zakje. Als je zelf kaas raspt, en je frummelt ermee rond, gaat dat wél aan elkaar kleven, en dat mag natuurlijk niet, als je het als bedrijf in een winkel als 'geraspte kaas' wil verkopen.

Je kunt óf zelf gesneden plakjes kaas bovenop je gerecht leggen, óf zelf raspen, óf die zakjes kaas nemen, die speciaal voor gratineren of pizza is : ligt bij AH in het kaasschap, en heeft oa. mozzarella en emmental erin.
Vooral die laatste (die zakjes voor gratineren of pizza) smelten heel mooi, maar ik vind ze een beetje duur (ik hou nl. van nogal véél kaas op m'n gerechten!), dus ik snij gewoon zelf plakjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Gratineren.
Om een gerecht een mooi en lekker krokant goudbruin korstje te geven, kan het gegratineerd worden in de oven. Hiervoor wordt het afgedekt met een laagje kaas, paneermeel met klontjes boter, room of een speciale saus. Gebruik voor het gratineren de bovenwarmte van een op de hoogste stand voorverwarmde conventionele oven, of het grillelement.
Voor gerechten die al warm zijn, maar alleen nog een krokant korstje moeten krijgen, is het grillelement het handigst. Moet het gerecht ook nog worden verwarmd dan kunt u beter op een lagere temperatuur gratineren. Stel hiervoor de oventemperatuur lager in of plaats de schaal verder van het grill element.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+je van mij. Eventueel kan je ook mozzarella gebruiken in plaats van jong belegen. Smelt ook goed en is eigenlijk misschien nog wel lekkerder bij sommige gerechten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je.
bamibal
11 jaar geleden
Als je een stuk tekst integraal "leent" van een website, is het wel zo netjes om de bron te vermelden.
http://www.smulweb.nl/artikelen/154325/Grillen-en-gratineren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@bamibal:Excuus, bij deze is het in orde gemaakt!
Kaas heeft een relatief laag smelttemperatuur, dus dat kan het probleem niet zijn (tenzij uw oven het helemaal niet meer doet).

Wel is het zo dat niet alle soorten kaas geschikt zijn om te smelten en kaas kan korrelig worden bij een te lange/hoge temperatuur.

:
Als uw gesmolten kaas inderdaad een korrelige melige structuur heeft dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn. U heeft de verkeerde kaas gebruikt of u heeft een te hoge temperatuur gebruikt bij de verkeerde toepassing die u heeft uitgekozen. Een kaas met minder vocht en vet, of zelfs met minder vocht en meer vet zoals bijvoorbeeld een oude kaas, leent zich niet voor ovengerechten waarbij u iets bakt met bijvoorbeeld 180 graden of meer. Dan verpest u namelijk de structuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die 15 min is vrij kort als je de oven niet alleen vol op de bovenwarmte zet (hier heb ik van die 'buizen' bovenin zitten en die worden dan rood.

Als ik die niet gebruik heb ik echt wel meer dan een half uur nodig om die geraspte kaas te laten smelten en dan nog vaak die bovenwarmte om het bruin te laten worden.

Overigens zit het hier dan altijd als een dikke koek aan elkaar maar kun je wel de streepjes van het raspen nog zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer eens met je oven goed voor te verwarmen vooraleer je je recipient in oven zet.
Het is ook mogelijk dat je teveel paneermeel gebruikt waardoor het vet uit de kaas direkt wordt opgenomen door het paneermeel en niet de kans krijgt de kaas te doen samenklitten.
En misschien is het ook mogelijk dat je iet of wat te weinig kaas gebruikt, om te gratineren mag je gerust ruim kaas gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je geen volvette 48+ kaas maar 20+ of 30+ gebruikt smelt de kaas ook minder goed.