Hoe doe je goedkoop boodschappen?

me zusje gaat voor het eerst op haar zelf wonen en ik wil haar graag helpen met boodschappen doen ze heeft niet een groot bedrag om uit te geven elke maand en ik vroeg me af met wat kan je wat langer doen? en hoe kan ze het beste boodschappen doen bijvoorbeeld vlees bij de slager brood bij de bakker en groenten op de markt ? wie kan mijn tips geven voor mijn zusjes ze is alleen en heeft een budget van 40 euro per week

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden
Ik waardeer dit enorm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Ritsuka
12 jaar geleden
40 euro per week wil prima in je eentje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met 40 euro red je het toch makkelijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik bedoel, t kan volgens mij voor nog minder -> hou je misschien nog wat over voor andere dingen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op een gegeven moment deed ik voor 40 euro per week boodschappen voor 2 personen..Dus ik denk dat ze dit wel moet redden hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe voor 35 euro per week mijn boodschappen voor 3 personen en vraag voor mijn verjaardag, moederdag, kerst en sinterklaas "kerstpakketten", zodat er toch ook luxe producten in huis komen. Dit is echt een sport geworden en nog leuk ook, wel contant betalen en prijzen vergelijken.

Het beste antwoord

Neem het bedrag dat je per week kunt uitgeven in één keer op, en betaal alles contant. Dat is overzichtelijker dan pinnen.
Doe alleen boodschappen met een lijstje waarop staat wat je nodig hebt, en zorg dat je gegeten hebt voor je boodschappen gaat doen: dan koop je geen dingen in een opwelling omdat je trek hebt.
Eet volwaardige voeding, dus geen witbrood maar volkoren, geen witte rijst maar zilvervlies. Dat vult veel beter, dus je hebt er minder van nodig om voldaan te zijn.
Plan je maaltijden goed: koop niet meer dan je nodig hebt, kijk of je voor je voor twee dagen kunt koken, of misschien zelfs voor meer als er een mogelijkheid tot invriezen is (bedenk: een vriesvak van een koelkast is geschikt om bevroren spullen te bewaren, maar niet om dingen in te vriezen die je langer wilt bewaren).
Koop aanbiedingen alleen als je ze echt nodig hebt of als het gaat om dingen die je lang kunt bewaren - laat je niet verleiden tot het kopen van dingen die prijzig zijn omdat ze even goedkoper lijken. Vergelijk altijd prijzen per kilo of liter: dan weet je of je werkelijk voordeliger uit bent.
B-merken zijn net zo goed als A-merken, C-merken zijn nog goedkoper maar dat proef je er soms aan af - een kwestie van testen. (Ik vind zelf de AH-cola net zo goed als de Coca Cola, maar het huismerk is veel goedkoper, ook als de CC in de aanbieding is. Maar de goedkoopste cola vind ik niet te hachelen. Overigens is cola typisch iets dat je als eerste wegstreept van je lijst: duur, niet nodig, en ongezond).
Groente die je zelf snijdt is altijd goedkoper dan voorgesneden groente. Groente van het seizoen is goedkoper dan import: sperziebonen komen nu uit Afrika en daar betaal je voor.
Over het algemeen is vlees en brood bij de super goedkoper dan bij de specialisten (slager en bakker).
Besef ook dat je zeker niet elke dag vlees nodig hebt: een gekookt of gebakken ei is goedkoper.
Het is verstandig om 1 keer per week vette vis te eten, maar dat kan een haring zijn, of een blikje zalm of sardines bijvoorbeeld.
Houd een kasboek bij, zodat je weet wat je waaraan uitgeeft en eventueel kunt bijsturen indien nodig.

Er zijn veel sites met tips:
http://www.nibud.nl/
http://hoebesparen.nl/
http://www.bespaartop100.nl
http://www.zuinig.info/
http://besparen.blog.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Door naar de goedkoopste supermarkten te gaan.
Bij ons is dat bv de LIddl.
Daarbij zorgen voor een boodschappenlijstje, zodat je geen 'impuls'aankopen doet, maar alleen wat je echt nodig hebt.
Tenslotte is het goedkoop om telkens voor 2 dagen hetzelfde te koken, zodat je niet voor elke avond apart weer ingredienten moet kopen. Dat is duurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral veel dingen van het huismerk kopen( vaak het goedkoopst!). Ook proberen niet te veel te gebruiken, zoals niet elke avond twee zakken chips bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de markt zijn veel producten wel goedkoper. Als je naar de supermarkt gaat kun van tevoren in de folders kijken wat er in de aanbieding is en die kopen ( of daar een voorraadje van kopen). ook is het handig als je voor het schap staat om even door je knien te zakken omdat daar vaak de huismerken en andere goedkopere varianten liggen. Verder is het vaak zo dat het in verhouding goedkoper is om grote verpakkingen te kopen dan steeds kleine verpakkingen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sowieso op de onderste schappen kijken, daar staan vaak de goedkoopste producten. Naar goedkopere winkels gaan (Aldi, Lidl), de kwaliteit is niet eens veel slechter dan bijvoorbeeld AH, soms zelfs beter! Gewoon even zelf uittesten wat je lekker/goed vind. Ook is het natuurlijk handig om op aanbiedingen te letten en kortingsbonnen te gebruiken. Succes ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"witte producten" (die vaak goedkoper zijn dan huismerken) zijn een goedkope manier. Aldi en Lidl hinken qua prijs achterop tov deze "witte" producten (volgens onderzoek Test Aankoop december 2011. In België heten deze producten bv. discount, Winny, 365 etc...
Maar niet enkel grootwarenhuizen zijn goedkoop. Op de markt vind je inderdaad vaak goedkope groenten, zeker als de markt bijna gedaan is.
sommige groentenwinkels die in elkaars buurt liggen doen een ware prijzenslag. De lokale situatie verkennen is maw ook altijd handig.
Brood is in België het goedkoopst in Turkse en Marokkaanse bakkers (scheelt soms meer dan de helft tov een Belgische bakker...). Je kan ook "witte producten"brood kopen natuurlijk, maar daarin heb je weinig keuze, terwijl je bij deze bakkers vaak een ruim aanbod hebt.
Koken is eigenlijk niet zo duur als je je niet overgeeft aan luxeproducten en bv. seizoensgroenten koopt. Aanbiedingen in het oog houden loont altijd, je moet dan wel opletten dat je je niet laat verleiden door andere producten die je eigenlijk niet nodig hebt.
Dingen die net op datum verkocht worden biedt men soms aan aan de helft van de prijs (in grootwarenhuizen) het is altijd interessant dit in het oog te houden.
En verder is het een kwestie van planning. Zoek goedkope recepten op voor je zus, dit vind je zeker wel. Dan kan ze gericht ingrediënten gaan kopen. Verder zijn recepten voor restjesverwerking altijd super, je kan er heerlijke dingen mee maken.
Wat je altijd in huis moet hebben is eieren, bloem en melk, en eventueel geraspte kaas. kosten niet veel, maar daarmee kan je heel wat bereiken met zowel verse gerechten als restjesverwerking.
Fijn trouwens dat je zo begaan bent met je zusje!!!!
12 jaar geleden
Toen ik nog studeerde, was ik de master in hamsteren.

Houdbare producten zoals rijst, pasta, blikken soep, potten tomatensaus,potten met bonen, hagelslag jam en pindakaas groots inslaan die zijn A niet duur. Gaan B altijd wel op en zijn C bij wijze van spreken eeuwig houdbaar.

Vlees tja kiloknallers en een flink vriesvak. En verse producten op de markt natuurlijk, tegen de tijd dat de markt af gaat bouwen dan is het nog goedkoper.

Dat kost je nog geen 40 euro per week, vooral met die houdbare producten dan heb je altijd basis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zie in de andere antwoorden nog niet de tip dat je vooral NIET naar de bakker moet voor brood en naar de slager voor vlees, want dat is heel duur, dan is ze die 40 euro al bijna kwijt! en op zaterdagmiddag aan het einde van de middag naar AH gaan, daar hebben ze dan 3 broden voor 2 euro, met ook nog eens 35 % korting!!da,s nog veel goedkoper dan Lidl bv. AH heeft ook heel goedkope Euroshopper producten,soms ook weer goedkoper dan Aldi/Lidl.En nog een tip, 1x in de week boodschappen doen, en dan de eerste dagen het verse eten bereiden,verse groente,s e.s. en aan het einde van de week de potjes of diepvries(overigens net zo gezond als vers).Succes!en lief dat je jouw zusje zo ondersteunt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de specialisten duurder zijn was al wel gezegd.
Drie broden voor 2 euro is standaard bij de AH, ze hebben ook volkoren brood maar daarvoor moet je vroeg zijn, anders is er alleen nog wit en misschien wat bruin. Om de aanschaf van 3 broden zinvol te maken moet je wel een vriezer hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@hippo,je hebt gelijk,ik zag het net ook staan,en op zaterdag middag gaat er wel 35% korting op brood bij AH.
en over de vriezer,dat hangt er vanaf hoeveel iemand eet,maar in je eentje moet je inderdaad wel flink dooreten om het nog een beetje vers naar binnen te werken.Heb ik niet zo bij stil gestaan,ik run een huishouden voor 6 personen hier ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik koop die broden wel, en vries ze dan in dagporties in, maar daar moet je echt wat ruimte voor hebben. Hoewel... eind volgende week kun je de boel gewoon buiten neerleggen geloof ik ;p
Haal al je boodschappen bij Aldi,prima producten en nog goedkoper dan Lidl,en wat ze daar niet halen haal je bij Hoogvliet en dan eigen merk.Ik heb alles uitgeprobeerd de afgelopen 1,5 jaar en dit is het allergoedkoopste.Ik haal zo voor 3 volwassenen,waaronder veel etende tienerszoon,voor de hele week al het eten en drinken voor 55 euro op deze manier.