Wat gebeurd er eigenlijk als je zout al voor het bakken aan je biefstuk aanbrengt? Is het erg voor de smaak/ structuur van het vlees?

Toegevoegd na 18 minuten:
en als je dat al een paar uur van tevoren hebt gedaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
10.5K

Het beste antwoord

Voor de smaak is het beter om het zout voor het bakken op de biefstuk te doen. Je proeft dan gezouten vlees en dat is lekker dan vlees met zout. Doe je het er achteraf op, dan kun je het zout apart onderscheiden in de smaak.

Goede biefstuk kopen, hard en kort aanbakken in boter en de biefstuk blijven bewegen. Daarna paar minuten laten rusten en je hebt een prima biefstuk. Geen peper erop, want dat verbrandt.

Toegevoegd na 18 minuten:
Als je dat een paar uur van tevoren doet, zal het zout de sappen uit de biefstuk trekken. Je biefstuk wordt dan taaier en dus minder mals en dus minder lekker.

Maar als je het al gedaan hebt, zou ik de biefstukken onder de kraan afspoelen en droogdeppen. Het zout wat er in getrokken is, krijg je er natuurlijk niet meer uit. Gewoon proberen, zeker weten dat je het wel overleeft.
paulus811
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Niet voor de structuur van het vlees, maar het zout kan de sappen uit de biefstuk trekken waardoor hij na het bakken minder mals is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt prima je vlees voor het bakken al zouten, mits je dat niet een uur van tevoren doet.
Dat je vlees er taaier van wordt, is niet waar.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ah, die toevoeging van hierboven had ik nog niet gezien...
bamibal
13 jaar geleden
Zout trekt het vocht uit de biefstuk. Meteen voor het bakken zouten is dus beter, ook voor de smaak van tevoren. De belangrijkste maatregel om taai vlees te voorkomen is het een paar uur voor de bereiding uit de koelkast te halen:

De meeste mensen willen hun biefstuk van binnen nog rood: doorgewarmd, maar feitelijk rauw. De buitenkant daarentegen moet mooi bruin zijn. Het gaat er dus om de buitenkant gaar te krijgen zonder dat de binnenkant meegaart. Dat doe je door een hoge temperatuur te gebruiken. Dan is de buitenkant al gaar nog vóór het binnenwerk tijd heeft gekregen om echt warm te worden. Als u het met biefstuk helemaal goed wilt doen, doet u daarnaast nog twee dingen: u haalt het vlees enkele uren vóór de bereiding uit de koelkast zodat het op kamertemperatuur is en u verwarmt als u de pan opzet de oven voor op 75 graden. Na het bakken legt u er de biefstuk in en draait de temperatuur terug naar 50 graden. Het vlees gaart op die temperatuur niet verder, maar komt wel mooi op temperatuur. Bovendien kunnen de sappen zich zo weer stabiliseren.

O ja, en gebruik boter om biefstuk in te bakken en geen margarine...