Kan je ook een appeltaart ook vullen met aardbeien?

Ik heb al eens een appel en kersentaart gemaakt, dus ik vroeg me af of ik het ook kan vullen met aardbeien. Want ik weet dat aardbeien heel zacht en vloeibaar worden in de oven, zal dat niet mijn deeg verpesten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
2K
Antoni
7 jaar geleden
Veel verstand heb ik er niet van, maar misschien is het gebruiken van enigszins onrijpe aardbeien een idee? En daarbij dan wat meer suiker of zo? Onrijpe aardbeien zijn namelijk over het algemeen harder dan rijpe aardbeien.
Amadea
7 jaar geleden
Ik weet wel dat je met de combinatie van aardbeien en rabarber een lekkere taart kunt maken. Maar die zal niet de consistentie van een appeltaart hebben. Nee, daar is het deeg niet geschikt voor. Wel voor peren. Maar dan is het natuurlijk geen appeltaart, maar een perentaart.

Antwoorden (1)

Nee, niet op de manier waarop je appeltaart maakt. De lange bakduur zal funest zijn voor de aardbeien en ze zullen in moes veranderen. Ook het deeg zal zompig worden vanwege het vele vocht dat er in trekt.

Wat je wel zou kunnen doen is een deeg maken van bloem, snufje zout, boter, suiker, ei, eidooiers en geraspte citroenschil. Dit met de vingertoppen in elkaar wrijven tot je een soepel deeg hebt en dan ½ uur in de koeling leggen.
Een vlaaivorm met een groot deel van het deeg bekleden en een laag aardbeienjam over de bodem verdelen.
Van de rest deeg repen snijden en als raster over de jam leggen, net zoals je bij een appeltaart doet.
Bak de taart gaar en goudbruin in een voorverwarmde oven van 190 graden C.
Laat hem afkoelen in de vorm en garneer hem daarna met verse aardbeien.
Eventueel kan je hem tenslotte met een dun laagje poedersuiker en evtl. wat verse blaadjes munt bijv.nog garneren.
amc