Ik eet 's ochtends graag warm, is dit gezond?

Ik eet 's ochtends graag warm. Dit kan variëren van een typisch Engels ontbijt tot een gebakken eitje.
Mijn ouders zeggen dat het ongezond is om 's ochtends warm te eten, en dat op nuchtere maag.
Ik ben van mening dat je beter 's ochtends warm kan eten omdat je de calorieën die je eet nog de gehele dag kan verbranden. Ik heb dan ook 's middags minder honger en eet dan ook veel minder.

Maar wat is waar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag! Als jij je er goed bij voelt, gewoon doen. Ik merk ook het verschil wanneer ik alleen beschuit op heb of uitgebreider. Ik heb er ' s morgens geen tijd voor om te koken. Maar ik zou wel warm kunnen eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ouders hebben 't fout!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eet 's morgens ook vaak wat warms, merk zelf dat ik dan meer energie heb.
Daarnaast vind ik het ook lekkerder dan 's avonds.
Eet ook wel macaroni of bami hoor, maar gebak gaat er ook in.
Doe dit mijn hele leven al, zie wel hoe oud ik hiermee wordt.

Het beste antwoord

Wanneer we slapen, verliezen we het bewustzijn. Dat wil niet zeggen dat ons brein dan ook rust. Hersenen slapen nooit. Onze hersenen verbruiken ’s nachts ook energie, die ze met name uit glucose halen. De hersenen kunnen deze glucose niet in vetcellen opslaan, omdat ze die cellen niet hebben. Het brein kan die energie ook niet uit de rest van het lichaam halen. ’s Morgens hebben hersenen dus extra energie (=glucose) nodig. De enige manier om energie te krijgen is een stevig ontbijt. Het is dus verstandig om een goed en gevarieerd ontbijt te nemen. Maar goed, niet iedereen heeft trek in een flink ontbijt. Het zal ook wel een kwestie van gewenning zijn. An English Breakfast bestaat vaak uit o.a. toast, kippers, eieren, bacon, tomaat etc... etc.. Heel normaal, als je er aan gewend bent lijkt mij. Als ik in Engeland ben, en ik heb een dergelijk ontbijt op, heb ik eigenlijk geen trek meer tot het avond eten!
Gewoon doen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als jij je goed voelt bij warm eten 's ochtends, dan kun je dat prima doen. Het is aan te raden een maaltijd te eten met eiwitten en langzame koolhydraten, en weinig suikers.
Hierdoor heb je lang een gevuld gevoel en henoeg energie voor de dag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Engels ontbijt is volgens mij niet zo gezond, maar kan prima voor af en toe. Een gebakken ei met bijvoorbeeld wat groente er doorhern is een prima keuze.
Ritsuka
12 jaar geleden
Dat kan best ze. Ze zeggen toch altijd dat je s'morgens het beste moet eten, dus kan mij niet voorstellen dat ene boterham met confituur beter is dan een lekker eitje met spek :) Laat het je smaken zou ik zeggen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ontbijt als een keizer,
Lunch als een koning,
Dineer als een dakloze.

Zoiets was het, en het betekend juist dat je goed moet ontbijten en naarmate de dag vordert minder jan of moet eten.
Bij t ontbijt heb je de hele dag nog voor je dus is een goed maal belangrijk om de dag door te komen. 's Avonds heb je niet zo veel nodig, want in de nacht lever je wrinig inspanning.
Zoals jij t dus doet is het t beste. Helaas zijn de eetgewoonten in nl erg veranderd, mensen krijgen vaak in de ochtend niks weg en we eten dus eigenlijk op de verkeerde momenten. Ik wou dat ik jouw eetmanieren had, hartstikke goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dinner like a beggar, is de versie die ik ken. Ik zou willen dat ik er de tijd voor had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wijs en eensgezind :)
Het spreekwoord: 'Eet 's ochtends als een keizer, 's middags als een koning en 's avonds als een bedelaar' bestaat niet voor niets.
Het is eigenlijk veel logischer om de dag met een goed ontbijt te beginnen en te eindigen met wat luchtigers.
Je brengt, wanneer je 's ochtends goed eet, je spijsvertering op gang. Dit is alleen maar gezond.
Wat je moeder zegt is in mijn ogen puur iets omdat de meeste mensen het nu eenmaal bij een boterhammetje houden 's ochtends en zij dus denkt dat het zo hoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij zijn echt wijs, he!
;-)
Als dat een argument mag zijn: hele volkstammen eten in de ochtend warm, in landen als Indonesie maar ook in Midden Amerika is het heel gebruikelijk als ontbijt rijst met toebehoren te eten.

Deze mensen zien er (geschat) gemiddeld bijv niet dikker uit dan bijv de mensen in Europa maar hun hele levenspatroon is anders dus het gaat te ver om te zeggen dat dat alleen daar door komt.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het ongezond is. Pap eet je meestal ook warm en dat wordt algemeen aanvaard als ok.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wilde ik ook zeggen. Ken genoeg indo-suri's die 's ochtends aan de rijst zitten.
Het is perfect, gezond en lekker, als.... je maar de totale inname in de gaten houdt. Je kunt ook wel een lekker glas wijn bij je ontbijt drinken, wederom mits....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou wijn drinken bij mijn ontbijt gaat niet. Ik heb iedere dag mijn autootje nodig en ben tegen drank in het verkeer.
Zelfs als ik geen beginnend bestuurder was (en dus een glaasje wijn per dag mocht drinken) zou ik dat nog niet doen.
Maar bedankt voor de waardevolle toevoeging +
Nee dit is niet gezond want het lichaam kan daar 's morgens slecht tegen als je het 's middags of 's avonds eet kan de maag er beter tegen. Want je lichaam moet 's ochtends rustig opstarten en dat werkt niet met vette of warm eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je daar enig bewijs of bron voor?
Veel mensen voelen zich goed met een uitgebreid ontbijt waar warme ingredienten bij zijn. Zeker als je in de loop van de voormiddag al begint met die calorietjes etc, te verbruiken: huishouden doen, boodschappen doen, kids naar school brengen of /en een job hebben waar je die energie wel kan bij gebruiken.
Let wel dat je 's middags ook nog eet en ook tegen 19u nog iets licht eet. Je spijsverteringsstelsel moet enkele keren per dag gunstig geprikkeld worden door relatief gezonde voeding en die peristaltiek=knijpbeweging van de darmen kan enkel je metabolisme goed in stand houden als er ook voldoende vezels van voeding te kneden is.

Geniet van je warme ontbijten.