Wanneer en waarom begon de mens zijn voedsel te bakken/ koken?

is het evolutionair gezien niet veel beter om rauw vlees te kunnen eten?
Ja ik weet dat men bepaalde soorten vlees rauw kan eten, maar over het algemeen bakt of kookt men het eerst.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

De mens is van oorsprong een planteneter, wortels, knollen, kruiden, zaden, vruchten, was zijn voedsel.
Hun gebit, maag en darmstelsel, waren niet geschikt om vlees rauw te eten, zoals b.v. een wolf .
Vleesetende dieren zijn veel beter daarvoor aangepast en zelfs bedorven vlees, is voor hun geen enkel probleem.

De mens echter zal er vaak ziek van worden en zelfs er aankunnen sterven. ( voedselvergiftiging)
Onze maag kan dat niet aan.
Ons maagzuur is te zwak.

Door de ontdekking van het vuur maken, zo'n 500.000 jaar geleden, kon met door dat zelfde vuur, oneetbaar vlees, nu wel eetbaar maken en door nu te kunnen koken, bleken ook veel planten, knollen, vruchten, zaden, ineens wel eetbaar te zijn die rauw onverteerbaar of zelfs giftig waren.

Door de uitvinding vuur te kunnen maken, was er opeens een overvloed aan zeer voedzaam voedsel en zag de mens de kans zich explosief te gaan ontwikkelen/vermenigvuldigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De mens is in zijn geschiedenis vaak geplaagd geweest door voedseltekorten en eenmaal gekookt (of gebraden) vlees is langer houdbaar. Tevens kwamen door te koken allerlei gewassen binnen het bereik die anders giftig of onverteerbaar zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens veel theorieën was de mens een aaseter. Misschien hebben we zo per toeval gekookt vlees gegeten? Misschien na een bosbrand of zo? En zo ontdekt dat het makkelijker te verteren was? En later met de ontdekking van het vuur zelf eten beginnen bereiden?