Waarom koffie met broodjes of cake op begrafenis of crematie?

Bij een broodje kan ik me nog voorstellen dat er mensen zijn die moeten reizen en dus wat moeten eten, maar cake...? Dat hoort meer bij een feestje lijkt mij.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

ik denk om twee redenen. allereerst kunnen mensen door de emoties wat wee in de maag zijn, en mogelijk hebben ze voor de plechtigheid geen hap door hun keel kunnen krijgen. beter een broodje of plakje cake dan mensen die tegen de vlakte gaan. verder is voor mensen die wat verder van de oveledene afstaan, zo'n plechtigheid toch ook een sociale gebeurtenis. het is de gelegenheid om weer eens bij te praten met mensen die je anders nooit ziet. het zou een beetje kaal zijn als er dan geen versnaperingen aanwezig waren. verder is cake een simpel, niet al te feestelijk gerecht. we hebben het niet over een schuimtaart van drie verdiepingen hoog.

Er zijn natuurlijk ook mensen op zo'n plechtigheid aanwezig, die tussen 2 maaltijden in zitten. Voor die mensen lijkt me dat toch wel de aangewezen versnapering, zo'n plakje cake.

Als laatste groet aan de overledene....

Ik vind het juist ontzettend begrafenisachtig , en helemaal niks feestelijks die cake bij een uitvaart. Ik werk zelf op een uitvaartcentrum en zie b.v. petit fourtjes , saucijzenbroodjes, kaasbroodjes op tafel staan. Maar ook wijn, bier en borrelhapjes ik kan mij voorstellen dat er iemand dat feestelijk kan vinden, maar cake...dat vind ik echt voor mensen die juist niks feestelijks willen doen.

Op alle begrafenissen, waar ook ter wereld, wordt gegeten en gedronken, van uiterst sober tot overvloedig. De Nederlander kende tot een paar honderd jaar geleden een uitgebreidere rouwtraditie. Het plakje cake nu is een slap aftreksel van de enorme rouwfeesten die er toen georganiseerd werden. Men werd destijds met veel eten en drank (vooral bier) begraven. Het bier werd droefbier genoemd en de grote cakes die tijdens de rouwfeesten werden gegeten, noemde men leedbollen. Het is dus voortgekomen uit de vroegere rouwfeesten. Jouw laatste opmerking sluit hier helemaal bij aan.

Bronnen:
Boek: een hele troost, eten en rouwen op Zorgvlied

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100