Waarom koffie met broodjes of cake op begrafenis of crematie?

Bij een broodje kan ik me nog voorstellen dat er mensen zijn die moeten reizen en dus wat moeten eten, maar cake...? Dat hoort meer bij een feestje lijkt mij.

12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is dat niet omdat je bij veel emotie wat flauw word?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik moet op een feestje waar je cake krijgt juist altijd denken aan een begrafenis. doe mij maar een stuk taart :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog voorkeur?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet heel gebruikelijk hoor, wij hadden wijn en bier met bitterballen na een crematie..je kunt dat zelf bepalen!

Het beste antwoord

ik denk om twee redenen.
allereerst kunnen mensen door de emoties wat wee in de maag zijn, en mogelijk hebben ze voor de plechtigheid geen hap door hun keel kunnen krijgen.
beter een broodje of plakje cake dan mensen die tegen de vlakte gaan.

verder is voor mensen die wat verder van de oveledene afstaan, zo'n plechtigheid toch ook een sociale gebeurtenis.
het is de gelegenheid om weer eens bij te praten met mensen die je anders nooit ziet.
het zou een beetje kaal zijn als er dan geen versnaperingen aanwezig waren.

verder is cake een simpel, niet al te feestelijk gerecht.
we hebben het niet over een schuimtaart van drie verdiepingen hoog.
12 jaar geleden
MoniqueT
12 jaar geleden
+1 voor die drie verdiepingen; ik zag het al helemaal voor me pfff

Andere antwoorden (3)

Er zijn natuurlijk ook mensen op zo'n plechtigheid aanwezig, die tussen 2 maaltijden in zitten. Voor die mensen lijkt me dat toch wel de aangewezen versnapering, zo'n plakje cake.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het juist ontzettend begrafenisachtig , en helemaal niks feestelijks die cake bij een uitvaart.
Ik werk zelf op een uitvaartcentrum en zie b.v. petit fourtjes , saucijzenbroodjes, kaasbroodjes op tafel staan.
Maar ook wijn, bier en borrelhapjes
ik kan mij voorstellen dat er iemand dat feestelijk kan vinden,
maar cake...dat vind ik echt voor mensen die juist niks feestelijks willen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op alle begrafenissen, waar ook ter wereld, wordt gegeten en gedronken, van uiterst sober tot overvloedig.

De Nederlander kende tot een paar honderd jaar geleden een uitgebreidere rouwtraditie. Het plakje cake nu is een slap aftreksel van de enorme rouwfeesten die er toen georganiseerd werden. Men werd destijds met veel eten en drank (vooral bier) begraven. Het bier werd droefbier genoemd en de grote cakes die tijdens de rouwfeesten werden gegeten, noemde men leedbollen.

Het is dus voortgekomen uit de vroegere rouwfeesten.
Jouw laatste opmerking sluit hier helemaal bij aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MoniqueT
12 jaar geleden
+1 dank je wel dit wist ik niet.