welke chips is het gezondst?

met maïs of aardappelen of misschien andere

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Amadea
12 jaar geleden
Als je gezond wil moet je fruit eten en geen chips. Chips zijn per definitie ongezond, omdat ze vet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfgemaakte chips uit de oven niet, die hebben niet per se vet nodig. En dan is het gewoon puur aardappel (of bataat, of andere knol of groente) dus niks ongezonds aan.
En zelfgemaakte ovenchips van aardappel smaakt echt naar chips, dat is hartstikke lekker. Maar wat gekochte chips betreft, heb je waarschijnlijk wel gelijk.

Antwoorden (5)

Volgens sommigen van groenten. Wortel, rode biet en dat witte die weet ik zo even niet. Maar ze zitten samen in een zak en zijn erg vet, omdat ze ook gefrituurd zijn. Een klein zakje en dan is het wel gebeurd. Geen zin meer in meer. Bananenchips en zo dat bevat weer erg veel suiker en daarom eet ik liever gewoon een banaan.
Verder is er ook van rijst en die is minder vet meestal.
Maar het ligt er ook aan waar het van gemaakt is en waarin het is bereid. In de oven met weinig vet dat scheelt een heleboel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als ik al iets van chips koop dan kijk ik altijd op de zak naar het gewicht en de gegeven hoeveelheid vet per 100 gram. Dan laat ik het meestal wel liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ovenchips van Lays zitten minder calorieën maar of ze t meest gezond zijn? Denk niet dat er chips is die sowieso gezond is... Helaas!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Light-chips heeft iets minder calorieën, maar dat scheelt ook niet veel:
Chips, 1 handje 10 gr. 55
Chips light, 1 handje 10 gr. 50

Toegevoegd na 4 minuten:
Sorry, het schijnt dat Wokkels nóg minder calorieën bevatten, namelijk 25 per handje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naturel nacho's zijn gezond! Dit zijn geloof ik inderdaad maïs chips. Natuurlijk moet je elke chips wel met mate eten, aangezien ze alsnog wel wat vet bevatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zout...
Zelfgemaakte chips uit de oven, daarbij heb je geen olie nodig en je kan zo weinig zout toevoegen als je zelf wilt.

Het is heel makkelijk: een paar aardappels in superdunne plakjes snijden (met een mandoline bijv.), ze op een laagje zilverfolie of bakpapier in de oven leggen, laten bakken tot ze lichtbruin worden, ze omdraaien en bakken tot ze knapperig genoeg voor je zijn.
Vooral eten wanneer ze nog warm zijn, mmmm!
Zonder zout zijn ze ook al lekker, en je kan ook allerlei kruiden/specerijen erover strooien, zoals peper, paprikapoeder, oregano, rozemarijn, knoflook.

Je kan zulke chips ook maken van bataat (zoete aardappel), dat is ook heel erg lekker en een beetje zoet.
Van cassave kan je ook een soort chips maken in de oven, maar dan moet je het eerst een tijdje koken en je hoeft ze niet in zo'n dunne plakjes te snijden, dunne brokken zijn al genoeg.

Er zijn ongetwijfeld ook andere knollen en groenten waar je zelf chips van kan maken en die zijn mogelijk nóg gezonder, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.