Is koffie nou echt slecht of gezond en is juist met of cafeïne het gezondste ?

Waarom is koffie goed voor je gezondheid ? En hoeveel koffie zou je per dag moeten drinken?

Heeft er nog te maken of je koffie met cafeïne of zonder drinkt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
2K
Kimath
13 jaar geleden
alles is slecht voor je als je er te veel van drinkt.
Zelfs water kan dodelijk zijn.

Antwoorden (10)

koffie is niet goed voor de gezondheid..
het is slecht voor de maag, en ook voor t hart..
drink maar eens een kop koffie zonder melk en suiker.. wat je hart gaat bonken..
decafe koffie heeft minder effecten op het lichaam maar ook is het koffie..
drink met mate en geniet met mate

Toegevoegd na 1 uur:
Koffie is slecht voor het hart.

Wetenschappers van de universiteit van Wageningen hebben een verband aangetoond tussen het drinken van koffie en het gehalte aan homocysteïne, een chemische stof die in verband wordt gebracht met hart -en vaatziekten.
Tal van studies wijzen uit dat een hoog niveau van die stof de kans op een hartaanval vergroot. Dat gevaar zou volgens verscheidene artsen zelfs vergelijkbaar zijn met een hoog cholesterolgehalte in het bloed. In het verleden ging men ervan uit dat filteren een afdoende bescherming kon bieden tegen stoffen die hartziekten veroorzaken.
En dat gefilterde koffie dus geen kwaad kon. De onderzoekers in Wageningen lieten dertig vrijwilligers vier weken lang dagelijks een liter sterke, gefilterde koffie drinken. Evenveel vrijwilligers in een controlegroep dronken géén koffie.
Er kwam aan het licht dat bij de koffiedrinkers het homocysteïne-niveau 18 procent was gestegen. Meteen diende zich ook een raadsel aan: de verbindingen die mogelijk aanzetten tot homocysteïne (diterpenen, met namen) worden in ieder geval door de filter tegengehouden. In Wageningen gaan ze er nu van uit dat cafeïne de boosdoener is. Ze zoekn verder.

Cardioloog Johan Vijgen van het Hasseltse Virga-Jesse-Zoekenhuis: "Cafeïne is belastend voor het hart, daar bestaat geen twijfel over. Met de regelmaat van een klok worden nieuwe risicofactoren voor hartaandoeningen ontdekt.

Tot nu toe waren de wetenschappers ervan overtuigd dat koffie een nadelig effect heeft bij mensen met hartziekten.
Als de vorsers van Wageningen het bij het rechte eind hebben, zou nu ook aangetoond worden dat koffie ook hartaandoeningen kan uitlokken.

Toegevoegd na 1 uur:
a.u.b koffie is slecht!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar waarom staat er dan in kranten, dat het gezond is ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen willen geld verdienen.;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meer over koffie en...maagklachten
Om te achterhalen in hoeverre maagklachten in Nederland voorkomt én om de relatie met alcohol, koffie en thee vast te stellen, zijn 500 mensen door middel van een steekproef telefonisch benaderd. Hiervan waren 428 personen bereid deel te nemen aan een interview over de aanwezigheid van gastro-intestinale klachten en het gebruik van alcohol, koffi e en roken (Boekema, 2001). Van de ondervraagden gaf 14% aan last te hebben van maagklachten. Er is geen associatie tussen koffie en maagklachten aangetoond en ook niet tussen alcohol en maagklachten. Roken en gestopt zijn met roken waren echter sterk geassocieerd met maagklachten. In een eerdere Noorse studie is eveneens geen relatie gevonden tussen koffie en dyspepsie (Haug, 1995). Ook kon in een cross-sectioneel Australisch onderzoek onder 592 personen geen relatie worden vastgesteld tussen koffieconsumptie en dyspepsie (Nandurkar, 1998). Dyspepsie bleek wel gerelateerd aan roken en aspirinegebruik. Een grote cross-sectionele studie onder 8.407 volwassenen in Groot-Brittannië laat een significante relatie zien tussen de aanwezigheid van Helicobacter pylori en dyspepsie. Er was geen relatie met koffieconsumptie (Moayyedi, 2000). De beschikbare wetenschappelijke studies laten geen relatie zien tussen koffieconsumptie en maagklachten. Op basis van de beschikbare wetenschappelijke studies kan geen relatie worden aangetoond tussen koffieconsumptie en dyspepsie (Boekema, 2001; Haug,1995; Nandurkar, 1998; Moayyedi, 2000). Van de mensen met dyspepsie veronderstelt 38% dat koffieconsumptie verband hield met hun klachten, hoewel hun koffieconsumptiepatroon niet verschilt van mensen die geen relatie met koffie veronderstelden (Boekema, 2001). Er zijn geen argumenten om bij dyspeptische klachten koffie te ontraden, anders dan de persoonlijke voorkeur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koffie is zeker niet ongezond; er zijn wel mensen die sterker reageren op cafeïne en er minder goed tegen kunnen.
Heb je een bron waar in staat dat koffie slecht is ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De info van die website is ruim 10 jaar oud. De nieuwere onderzoeken wijzen iets heel anders uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij hart bonkt niet bij het drinken van zwarte koffie, nooit gebeurt.
Het kan wel, als je misschien al een verhoogde bloeddruk of iets dergelijks hebt.
Maar ben je gezond is het drinken van een kop zwarte koffie geen reden voor hartkloppingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben gezond ( dat weet ik heel zeker !!) maar krijg wel hartkloppingen van koffie met cafeine maar zonder cafeine niet )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en ik krijg er geen hartkloppingen van en drink toch wel veel koffie per dag 8-10 koppen, dus het is persoonsafhankelijk of je er last van hebt of niet
Koffie is ongezond!

het is een genotsmiddel.

koffie zonder cafeïne is alweer iets gezonder.

Van veel koffie kun je uitdrogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koffie is niet gezond, zeker niet als je er veel van drinkt.
koffie zonder cafeine is wat minder schadelijk maar het blijft een gebrande rommel wat je drinkt.
koffie is slecht voor je hart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koffie past prima in een gezonde levensstijl
Vele honderden onderzoeken zijn verricht naar het effect van koffie op de gezondheid.
Hieruit blijkt dat koffie prima past in een bewust en verantwoord voedingspatroon.

Koffie levert een belangrijke bijdrage aan de dagelijkse benodigde hoeveelheid vocht, maar bevat ook waardevolle antioxidanten en mineralen. Bovendien bevat koffie, zonder suiker en melk, geen calorieën en valt daarmee in de categorie "bij voorkeur" te consumeren dranken van het Voedingscentrum.

Doel van deze website is het geven van wetenschappelijke informatie over de effecten van koffieconsumptie in relatie tot gezondheid aan gezondheidsprofessionals.

Kijk zelf ook maar even, want op deze site staan veel meer dingen over koffie en gezondheid.
http://www.koffieengezondheid.nl/content/
13 jaar geleden
Onlangs zijn er meerdere onderzoeken geweest naar het drinken van koffie en het is een fabeltje dat het slecht voor je zou wezen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Matig koffie drinken met cafeïne is het gezondst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Naar de gevolgen van koffie en koffiegebruik wordt al jarenlang onderzoek gedaan. Vooral het belangrijkste bestanddeel, cafeïne, is daarbij onderwerp van discussie. Niet geheel ten onrechte, want cafeïne heeft een belangrijk nadeel. Daarover later meer. Er zijn namelijk ook een hoop voordelen te vinden, zoals het feit dat cafeïne helpt bij het afvallen.

Voordeel van cafeïne
Cafeïne zorgt voor een versnelde hartslag en ademhaling en een verhoging van de lichaamstemperatuur. Met andere woorden: het verhoogt het energieverbruik en zorgt ervoor dat er sneller vetten in de bloedbaan worden gelanceerd. En dat is handig bij het afslanken.

Verder zorgt koffie dankzij de cafeïne voor een lekker en fit gevoel, waardoor het de aandacht afleidt van een lichaam dat vanwege het afvallen om calorieën schreeuwt.

Scherpte en energie
Een ander voordeel: cafeïne zorgt voor scherpte en energie en dat is erg handig tijdens trainingen, die als doel hebben vet te verbranden. Verder verhoogt het de concentratie en vermindert het gevoelens van vermoeidheid.

Cafeïne helpt bovendien spierpijn te onderdrukken en verkleint de kans op huidkanker. Verder werkt het licht levensverlengend en zorgt het ervoor dat haarzakjes langer in leven blijven, waardoor kaalheid wordt uitgesteld.

Buiten de cafeïne worden er ook nog voordelen aan koffie in het algemeen toegeschreven. Zo beschermt het de hersenen tegen veroudering, remt het de vorming van bloedstolsels en verlaagt het cholesterol. Ook bestrijdt koffie de ziekte van Parkinson en chronische leverziektes en beschermt het tegen diabetes.

Afhankelijk
Het maakt koffie allemaal geen wondermiddel, want er kleeft wel een belangrijk nadeel aan het gebruik ervan. Cafeïne maakt namelijk psychisch afhankelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koffie is niet goed maar heel goed voor je gezondheid. maar net als voor alle voeding en genotmiddelen geldt ook hier: drink het met mate, wat betekent max 5 koppen per dag.

Koffie past prima in een gezonde levensstijl
Vele honderden onderzoeken zijn verricht naar het effect van koffie op de gezondheid.
Hieruit blijkt dat koffie prima past in een bewust en verantwoord voedingspatroon.
Koffie levert een belangrijke bijdrage aan de dagelijkse benodigde hoeveelheid vocht, maar bevat ook waardevolle antioxidanten en mineralen. Bovendien bevat koffie, zonder suiker en melk, geen calorieën en valt daarmee in de categorie "bij voorkeur" te consumeren dranken van het Voedingscentrum.

Koffie kan kans op coronaire hartziekten verlagen
Het drinken van een aantal koppen koffie per dag verlaagt de kans op hartaandoeningen. Dat concludeert drs. Margot de Koning Gans samen met onderzoekers van het UMC Utrecht op basis van onderzoek onder ruim 37.000 Nederlanders die 13 jaar zijn gevolgd.
Het onderzoek is onlangs gepubliceerd in Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology. In het onderzoek is de voeding en leefstijl van de deelnemers in kaart gebracht. Deelnemers die koffie drinken, blijken minder kans te hebben op coronaire hartziekten. Margot de Koning Gans: ‘Mensen die 2 tot 3 koppen koffie per dag drinken, hebben ongeveer 20% minder kans op coronaire hartziekten vergeleken met mensen die geen of minder dan 1 kop koffie per dag drinken.

Koffieconsumptie verkleint de kans op jicht
2 september 2010 – Langdurige koffieconsumptie is geassocieerd met een kleinere kans op jicht bij vrouwen. Dat is de conclusie van een recente studie onder ruim 89.000 Amerikaanse vrouwen die 26 jaar lang zijn gevolgd.
In het prospectieve onderzoek is tussen 1980 en 2006 elke 2 tot 4 jaar de koffie- en cafeïneconsumptie nagevraagd. De jichtaanvallen zijn vastgesteld aan de hand van de onderzoekscriteria voor jicht1 opgesteld door het “American College of Rheumatology”.

Meer over koffie en...maagklachten
Om te achterhalen in hoeverre maagklachten in Nederland voorkomt én om de relatie met alcohol, koffie en thee vast te stellen, zijn 500 mensen door middel van een steekproef telefonisch benaderd. Hiervan waren 428 personen bereid deel te nemen aan een interview over de aanwezigheid van gastro-intestinale klachten en het gebruik van alcohol, koffie en roken (Boekema, 2001). Van de ondervraagden gaf 14% aan last te hebben van maagklachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soort koffie maakt wel uit. 'Keteltjeskoffie' is niet zo goed voor je gezondheid en veel koffie zorgt ervoor dat je lichaam in een permanente staat van alertheid verkeert. Bij geen overmatig gebruik klopt het verhaal wel. Je schijnt er zelfs een astma-aanval mee te kunnen couperen. +
Ik dacht altijd dat koffie een van de meest ongezonde (en nutteloze) dranken was.
Echter: ongeveer een jaar geleden las ik in verschillende kranten, dat koffie een van de gezondste dranken bleek!!!!Gezonder dan versgeperste jus d' orange, appeldiksap, aardbeiendrank, karnemelk of noem maar op..
Ik was stomverbaasd. Het betrof een conclusie na een WS-onderzoek.
Mijn eigen (niet WS conclusie..) : Niemand weet het. De een zegt a, de ander z en de wijsheid zal wel ergens in het midden liggen.

Toegevoegd na 1 minuut:
en die onbetrouwbaarheid qua antwoord betreft ook de aanwezigheid / afwezigheid van cafeine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik drink al meer dan dertig jaar heel veel koffie. Momenteel ongeveer 14 koppen per dag en ik voel me er kerngezond bij. Toch is mijn vrouw overgegaan op mengsel cafeïine vrij en gewone koffie. Je moet er wel aan wennen maar nu smaakt het ook wel lekker.
Bronnen: