Is kaas ongezond om te eten?

Het kan soms best vet zijn maar veel mensen eten het dagelijks

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Sinds kort is kaas uit de schijf van vijf gehaald. Kaas is heerlijk, maar bevat vrij veel (verzadigde) vetten, en dus veel calorieën. Elke dag één plak kaas (ongeveer 20g) maakt je niet dik en is niet ongezond. Wanneer je kiest voor een magerdere variant als 30+ kaas hoef je je minder zorgen te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Kaas is niet ongezond, je hebt de voedingstoffen die erin zitten ook nodig. Wel is kaas vrij vet, en dit bevat veel calorieën. Dus teveel kaas eten is niet goed voor je, maar ene broodje kaas kan geen kwaad.

Toegevoegd na 33 seconden:
En kies dan liever voor magere kaas, dit bevat minder vet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met mate is niets ongezond wat te koop is in de supermarkt, echter als je veel (van hetzelfde) eet wordt het ongezond. Hetzelfde geldt dus voor kaas. Als jij 500 gram kaas per dag naar binnen werkt zal dit niet erg gezond voor je zijn, maar 10 liter water drinken is ook ongezond.

Dagelijks 1 of 2 boterhammen met kaas is geen probleem, zeker als dit magere kaas is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10 liter water is niet ongezond(als je het over de dag versprijd tenminste)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga jij maar lekker dagelijks 10 liter water drinken dan. Ten eerste : Succes. Ten tweede: Doe maar eerst eens met een dokter praten voordat je er aan begint.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel ongezond. Je krijgt zo te weinig zouten binnen omdat je ze allemaal uit-urineert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ook, en als ik me niet vergis knappen je cellen uit elkaar door osmose.
Kaas is gezond en als vegetarier eet ik dagelijks kaas.
Maar ook kaas met een vetgehalte van 5% 10% 17%
Die haal ik in Duitsland daar hebben veel soorten.
48% kaas eet ik vrijwel nooit.
Maar deze kaassoorten met minder vet zijn lekker en gezond.
12 jaar geleden
Kaas is - net als met alle voedingsmiddelen die niet 100 % in de categorie 'snoep' vallen beslist niet ongezond, maar door het hoge vet- en zoutgehalte heb je er wel snel wat te veel van binnen. Zeker als het wat oudere kaas betreft.
De goede stoffen in kaas (eiwitten en kalk met name) kunnen we net zo eenvoudig of zelfs makkelijker uit gezondere/andere voedingsmiddelen halen. Om deze redenen is kaas enkele jaren geleden uit de Schijf van Vijf (met basis-voedsel) gehaald.

De schijf van vijf echter is allerminst een puur wetenschappelijk voorlichtingsinstrument, maar veeleer een zwaar gesponsord, gelobbyd, gesubsidieerd en belangenverstrengeld reclame-item, dat je ook weer niet al te letterlijk moet nemen. Bovendien verschillen de 'ínzichten' in wat blijkbaar gezonde voeding is nog wel eens met het budget van de verschillende lobby's. Het zou zomaar kunnen dat het er over een poosje ineens wel weer in opgenomen is.

Je kunt prima dagelijks kaas eten, zolang het maar gaat om één of twee boterhammen, of een broodje en een beetje bij de warme maaltijd. Geen enkele reden om dat niet te doen. Vis staat er ook in ; dat moet je ook niet elke dag teveel eten. Alles met mate, en vergeet vooral niet te genieten !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke + om 2 redenen:
inderdaad alles met mate en de schijf van 5 is inderdaad geen wetenschappelijk voorlichtingsinstrument!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij wordt het vooral flink 'gesponsord' door de verschillende 'productschappen' ; die je nauwelijks onbevooroordeeld kunt noemen. Wie uiteindelijk de beslissingen nemen wat er precies op komt weet ik niet, maar dat zijn niet per definitie de mensen die zich bezighouden met gezonde voeding voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vang er muizen mee, die zijn er ook gek op ;-)
Dikke plus voor je beetje rebels antwoord.
kaas is rijk aan vet, bv. 48+ is 48% vet. Brie is 60+ Het vet is ook nog eens van de slechte soort, nl. verzadigd.
20+kaas is een goede vervanger, maar kaas blijft slecht vet leveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het niet helemaal begrepen. Het vetpercentage bevat zich uitsluitend in de DROGE stof. Aangezien met name jonge en heel jonge kazen het grootste deel uit vocht bestaat, zakt het vetpercentage voor de HELE kaas daar wel heel erg ver onder. Honderd gram verse volvette (60+) brie bevat ongeveer 30 gram vet ; 30 % dus, omdat de kaas voor de helft uit water bestaat. Maar ook 100 gram oude kaas (48+) haalt niet meer dan dat daadwerkelijke percentage (rond de 30 %). Vet, absoluut, veel te vet, maar bij lange na niet de percentages die jij noemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De feiten uit de Nevotabel zijn leidend.
Per 100 gram kaas eet je circa 20 gram vet.
Zie ook het relativerende oordeel van martijn katan op mkatan.nl
Hij vergelijkt het 'gezonde broodje kaas' met een broodje kroket.
Als er iets is dat Nederlanders ’s ochtends bij het ontbijt graag eten, dan is het wel een boterham met kaas. Gezond is dat echter helaas niet te noemen. Ondanks dat kaas door veel mensen lekker wordt gevonden, is het namelijk ook een bron van stapels calorieën waar je niets aan hebt. In dit artikel lees je meer over waarom kaas niet zo gezond (of zelfs ronduit ongezond) is…

Kaas is ongezond omdat het veel vet bevat

In essentie is kaas ongezond, simpelweg omdat het ontzettend veel verzadigd vet bevat. Zelfs 30+ kaas is nog steeds 30 procent vet. Dat valt vooral op als je kaas gaat verwarmen. Je zou dan bijna denken dat gesmolten kaas vetter is, maar niets is minder waar: gesmolten kaas is even vet als niet gesmolten kaas, het valt alleen meer op.

Is kaas dan helemaal niet gezond?

In principe bevat kaas vrij weinig voedingsstoffen, op eiwitten en een klein beetje calcium na. Bepaalde onderdelen van kaas zijn dus wel degelijk gezond. Toch komt kaas op de “gezond”-schaal niet als winnaar uit de bus. Eiwitten kun je namelijk maar beter uit andere producten halen die minder vet bevatten, zoals kipfilet. Calcium krijg je ook voldoende binnen als je regelmatig groene bladgroenten eet, zoals spinazie. Conclusie: kaas is simpelweg vrij ongezond.

Gezonde kaassoorten

Let wel op dat niet iedere kaassoort hetzelfde is. Zo is er relatief gezonde kaas, en ook relatief ongezonde kaas. Ben je opzoek naar een relatief gezonde kaassoort? Kies dan voor een kaas met zo min mogelijk vet en zout. Denk bijvoorbeeld aan een 20+ kaas.

Gezond alternatief voor kaas

Een goed alternatief voor kaas is pindakaas. Pindakaas bevat veel vetten, maar dit zijn onverzadigde vetten uit noten. Pindakaas is daarom een gezond alternatief voor kaas, al is het wel verstandig om je boterhammen niet te dik te besmeren, aangezien er ook in pindakaas veel calorieën zitten.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.gezondenzo.net/is-kaas-gezond-of-ongezond/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het licht er aan of je 30+ kaas neemt of 45+ want 30+ is gezonder maar ja het is wel gezond dus.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het licht er aan of je 30+ kaas neemt of 45+ want 30+ is gezonder maar ja het is niet gezond!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kaas ongezond? Onzin. We hebben vele eeuwen spek, kaas en boter gegeten zonder dat we er hart- en vaatellende van kregen. Ook vroeger werden we oud mét die voedingsmiddelen, hoewel de gemiddelde levensverwachting een stuk lager was maar dat werd vooral veroorzaakt door de hoge kindersterfte.

Sinds de industrie in staat is om olie te winnen uit plantaardige bronnen als granen, zonnebloempitten en sojabonen heeft de propaganda niet stilgestaan om dierlijke vetten als slecht af te schilderen. Van die goedkope olie werd aanvankelijk zeep gemaakt maar toen bleek dat er ook margarine van gemaakt kon worden werd wetenschappelijk onderzoek wel heel erg selectief gebruik om aan te tonen dat die chemische vetjes goed waren voor onze gezondheid.

Dat niet verzadigd vet maar vooral de transvetten die gemaakt waren van die plantaardige olie funest waren voor onze gezondheid wordt tot op de dag van vandaag verdoezeld, verzwegen en critici belachelijk gemaakt.

Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat verzadigd vet schadelijk is voor onze gezondheid. Stearinezuur, het belangrijkste vetzuur in rundvet, verlaagt het cholesterol, om een voorbeeld te noemen tegen de gevestigde consensus.