Waarom is de supermarkt zo ingedeeld?

Waarom moet je in de supermarkt eerst langs de groente brood en andere schappen voor je bij de flessen fris en melk/yoghurt bent. Ik heb altijd al een karretje vol en dan moeten de zware flessen er nog in. Kan natuurlijk achteraan beginnen, maar vraag me af waarom de indeling dat zo is.
Ik weet waarom de vriezers vlak bij de kassa zijn, maar de rest.....

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bij de meeste supermarkten vind je direct na de ingang de groenteafdeling. Winkels gebruiken daar vaak speciaal wit daglicht. De groente ligt meestal in kratjes, zo krijg je het gevoel dat je op de markt bent. Waarom wil de supermarkt dat? Nou, bij groente en markt denk je aan vers en goedkoop. En de meeste mensen vinden vers en goedkoop belangrijk. Elke dag verse groente en fruit is gezond! En als op de groente-afdeling alles vers en gezond en goedkoop is, dan zal dat in de rest van de winkel ook wel zo zijn. De doordenk truc Als je binnenkomt in de supermarkt en je ziet al die groente liggen, denk je: ‘wat zal ik vanavond eens eten: bloemkool, broccoli, hutspot of….?’ Maar ja, je hebt niet altijd tijd of zin om een hele maaltijd klaar te maken. Daarom vind je vlak bij de groente de gewassen en gesneden groente, en nog beter: de kant en klaar maaltijden. Toeval? Dacht het niet! De truc werkt dus ongeveer zo: Je ziet groente, je denkt aan een maaltijd en alle dingen die je nodig hebt om het klaar te maken…vlees, aardappelen, bloemkool. En dan zie je die kant en klaar maaltijd en voor je het weet, koop je in plaats van alle verse ingrediënten de kant en klaar maaltijd. De ooghoogte truc In winkels leggen ze de spullen die ze het liefst verkopen op ooghoogte. Dat zijn vaak de producten waar ze het meeste aan verdienen. Voor volwassen leggen ze andere producten op ooghoogte dan voor kinderen. De looptruc De supermarkt kan je natuurlijk niet dwingen om dingen te kopen. Maar de mensen in de supermarkt weten wel dat hoe meer spullen je ziet, hoe meer er in je kar belandt. Maar hoe zorg je daarvoor? Misschien is het je wel eens opgevallen, maar de spullen die je vaak nodig hebt, zoals groente, vlees, brood liggen bijna altijd in verschillende hoeken van de winkel. Zo zorgen ze ervoor dat je de hele winkel door moet. De verstop truc Vaak zetten supermarkten producten die mensen toch wel nodig hebben helemaal onderin het schap. De suiker bijvoorbeeld, staat heel laag. Dat zorgt ervoor dat je even moet zoeken. Boven de gewone suiker staan de wat luxere suikerproducten, zoals suikerklontjes en kristalsuiker. En als jij volgende keer boodschappen gaat doen …je bent gewaarschuwd! Er staan nog meer trucs op onderstaande site. Toegevoegd na 51 seconden: http://www.salesonline.nl/weblog2/1_verras_de_klant/item/786_verkooptrucs_in_de_supermarkt

Een supermark is zo in gericht dat de mensen het meeste kopen, dus omdat jij langs allemaal andere producten moet, denk je ohja dat heb ik ook nog nodig en dan koop je meer en hebben de supermarkten meer winst

Marketing! Groente staan vooraan omdat je dan direct de associatie krijgt met vers en duurzaam. Daarnaast geeft het ook een groen gevoel wat huiselijk is, daar worden mensen gelukkiger van. Daarnaast kopen mensen de duurdere extraatjes liever niet in het begin. Als jij al je hoognodige dingen binnen hebt, zal je sneller luxe gaan kopen.

Ja, achter de indeling van een supermarkt gaat vaak een complete wetenschap schuil, je kunt er bijna op afstuderen. Belangrijke producten staan vaak heel ver uit elkaar, je dagelijkse boodschappen vind je helemaal achterin de supermarkt. Dat is natuurlijk vanuit de gedachte, dat je dan de hele supermarkt door moet, alle paden door, om je karretje vol te krijgen met de producten die je wilt kopen. En: zo wil die supermarkt jou natuurlijk ook nog producten verkopen die je uiteindelijk niet op je lijstje had staan. Letterlijke tekst uit deze clip: http://educatie.ntr.nl/beeldbank/clip/t20090119_reklame03

Zie dit artikel: Winkelopzet nodigt uit to langer shoppen en meer uitgeven Economist ging kijken bij Sainsbury in Hatch Warren, Basingstoke (Zuidwest London). De klant wordt hier in het eerste deel van de winkel (de decompressie-zone) in zijn pas afgeremd om alvast in de juiste koopstemming te worden gebracht met daar aangebrachte reclames en door de suggestie van koopjes (bijvoorbeeld door aantrekkelijk tentoongestelde kratten bier). Vervolgens is daar de 'chill-zone' met allerlei boeken, bladen en DVD's om de klant te verleiden tot impulsaankopen. De klant met een duidelijk (andere) koop-missie loopt echter meteen door en wordt vervolgens geconfronteerd met de vers fruit en groente-afdeling. Hoewel het onlogisch is om je supermarktronde te beginnen met het volladen van je kar met deze kwetsbare producten, is de psychologie erachter, dat wij consumenten ons - na de aankoop van vers voedsel - minder schuldig voelen als we verderop in de winkel ongezondere of zwaarder verteerbare spullen kopen. Om klanten te verleiden meer te kopen dan waarvoor ze kwamen, zijn producten als melk en farmaceutica vaak achter in de winkel te vinden, en - omdat veel klanten deze truuk al kennen - zijn ook veelgevraagde producten ergens midden in stellingrijen geplaatst zodat men toch meer tijd doorbrengt in de winkel ("verblijfstijd"). De afdeling van de verse fruit en groentes gaat - voor de hard-core klanten - over in de balies met kant-en-klaar voedsel, vis, vlees en lekkernijen, en natuurlijk de bakkerijafdeling die al kan worden geroken voor die in zicht is. De meeste bakproducten zijn van elders aangevoerd en al voorgebakken, maar het verspreiden van de reuk van "vers gebakken brood" moet de klant een hongerig gevoel geven en aanzetten tot het kopen van brood en vooral ook de andere producten, zoals bevroren deegwaren.

Bronnen:
supermacht.nl

Verleiding, om zoveel mogelijk te verkopen. Als je van de koffie en koek nodig hebt en ze staan naast elkaar in het schap ben je zo klaar met je boodschappen. Mooi voor jou, maar de winkel denkt niet aan jou, maar aan zichzelf. Door artikelen die mensen samen nodig zouden hebben zo ver mogelijk uit elkaar in de winkel te stallen, moeten ze de hele winkel door. Op deze manier kom je andere artikelen tegen, die je misschien niet nodig hebt, maar die toch in een impuls in je mandje belanden. Hoe verder je van het ene artikel naar het andere moet lopen, hoe langer je in de winkel bent en des te groter dat je met meer thuis komt dan je van plan was. Om dezelfde reden veranderen supermarkten van tijd tot tijd de indeling van de winkel. Zodat mensen weer moeten zoeken en tijdens dat zoeken weer andere producten tegenkomen die ze impulsief kopen. In het ombouwen van veranderen van een winkel gaat een hoop tijd zitten, maar blijkbaar is dat het waard en wordt er door dit soort acties meer verkocht.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100