Bestaan er formele specificaties waar onze Nationale Nederlandse OlieBol aan moet voldoen?

In deze laatste week van 't jaar is de 'Oliebollentest' natuurlijk weer actueel.

Ik kan mij voorstellen dat de maatvoering met betrekking tot rond- of bolheid, het gewicht per bol, en zeker niet in de laatste plaats: de smaakervaring, bij de beoordeling van de bol een rol zullen spelen. Waar kan ik (als gelegenheids-bakker), deze specificaties vinden.....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Om te beginnen,is het goed om te weten,dat onze hedendaagse oliebol ontstaan is uit de vroeger zo geliefde oliekoek.
Doordat men financieel iets meerarmslag kreeg, ging men meer olie gebruiken,wardoor de koek meer ruimte kreeg en aldus een bol werd.
Het beslag dient minimaal een uur te rijzen,omdat op deze wijze een luchtiger oliebol onstaat.
Men kan (lauwe) melk voor het beslag, maar ook karnemelk gebruiken. Verder natuurlijk bloem en eieren.
Het gewicht ener bol hangt meestal samen van het formaat lepels (2) wat men gebruikt om het beslag in de pan te laten glijden,immers als men dessertlepels gebruikt krijgt men een kleinere bol, dan bij gebruik van soeplepels.
Voor de echte oliebol worden GEEN krenten of rozijnen toegevoegd, anders ontstaat er een krentenbol en de vraagsteller spreekt over OLIEBOL.
Ook dit jaar bestel ik mijn bollen weer bij bakker Nijkamp te Zutphen,die elk jaar hoog in de top 10 van de oliebollenbakkers eindigt, maar ik vraag altijd wel om krentenbollen, want zo,n bol zonder is niet te kanen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die bestaan niet. Het bakproces dwingt je wel tot een soort standaardeenheid, omdat een oliebol van pakweg 500 gram nauwelijks te bakken is lijkt me.
En ze moeten domweg lekker zijn, de keurders van de Oliebollentest doen dat op basis van eigen ervaring, kennis en kunde, niet op basis van specificaties. Wel zal het zo zijn dat opvallend kleinere oliebollen minder gewaardeerd zullen worden, zeker omdat ze meestal per aantal gekocht worden en niet per gewicht. Dus 10 oliebollen bij de ene kraam/winkel moeten wel ongeveer overeenkomen met 10 bij de ander. Maar als je zelf oliebollen bakt, zul je zien dat je al snel ook zo'n standaardgewicht hebt, simpelweg omdat dat het beste bakt.